می‌گوییم پول و خانه و فرش و اثاث و لباس و امثال این‌ها اگر این‌ها را از راه حرام تهیه کرده باشی دنیای ملعونه است اگر از راه حلال برای اینکه خوشت آمد بدون نیاز تهیه کردی، دنیای ملعونه است، اما اگر از راه حلال بوده و به عنوان وسیله باشد برای هدف اصلی، این می‌شود آخرت. آیه شریفه قرآن می‌فرماید: «وَالَّذینَ کَفَروا یَتَمَتَّعوا وَ یَأکُلُونَ کَما تَأکُلُ الاَنعامُ وَ النّارُ مَثویً لَهُم» آنان که کافرند انتفاع می برند و می‌خوردند مانند چهارپایان و انعام، یعنی کافر می‌رود در صحرا دست‌هایش را می گذارد زمین مثل چهارپا می‌شود بعد با دهان و دندانش علف‌ها را می‌کند و می‌خورد. از بهائم خوردنش بالاصالة است، گوسفند وارد علفزار می‌شود، بز و گاو و شتر این خوردن را بالاصالة می‌بیند، حظ همین است، هدف دیگری در کار نیست. می‌گوید کفار خوردنشان مثل خوردن بهائم است بالاصالة، او هدف الهی ندارد، اگر ما بخواهیم بر نفسمان پیروز شویم، باید بر این نفس امارّه تسلّط پیدا کنیم که رسیدن به این منظور ورزش می‌خواهد، یعنی عبادات اسلامی (وَاعبُد رَبَّکَ حَتّی یَأتِیکَ الیَقین). مرحوم شیخ انصاری استاد بزرگ و خاتم المجتهدین رضوان اله علیه از دنیا رفت، سه چهار تا از شاگردان ایشان بلکه بیشتر فقیه و مجتهد عالی قدر گشتند، مثل مرحوم حاج میرزا حبیب اله رشتی و مرحوم حاج محمدحسن شیرازی بزرگ، مرحوم فشارکی و امثال این‌ها، این‌ها بعد از شیخ انصاری می‌خواهند مرجع تقلید بشوند، از همه این‌ها به حسب ظاهر مرحوم میرزای رشتی اعلم بود، پیغامی داد همه منتظرند که فردا رساله توضیح المسائل مرحوم میرزای رشتی از چاپ خارج گردد و همه از او تقلید کنند

نظر خود را ارسال کنید