بلد هست؟ از این ماشین آلات اطلاع درستی دارد؟ سابقه کار دارد؟ تجربه دارد؟ زرنگ و پرکار هست؟ این ها را هم می پرسیم. اگر نتیجه مثبت بود او را به کار دعوت می کنیم. ملاحظه می کنید که اصلاً طرز انتخاب عوض می شود. در جامعه هایی که مکتب الهی شکل و جهت آن جامعه را تعیین می کنند، در انتخاب افراد برای سمت ها و کارها سوال اول از پای بندی این افراد به آن مکتب الهی و سوال دوم از وارد بودن او و تخصص او و مهارت او است و این مطلبی است روشن.
بنابراین اگر در پرسشنامه ای که می دهیم پر کند، سوالاتی کردیم که ارزش مکتبی او را نشان بدهد، این تفتیش عقاید نیست، الان این مغلطه و سفسطه شایع شده است که دولت جمهوری اسلامی ایران تفتیش عقاید می کند. وقتی می خواهند معلم بگیرند، می پرسند که: تو ایمانت، دینت، تقوایت و گرایشت چیست؟
می فرمایید نپرسند؟ دولت جمهوری اسلامی دولتی باشد با اسم جمهوری اسلامی اما معلم هایش مسلمان باشند یا نباشند برایش فرقی نکند؟ راستی این هم شد جمهوری اسلامی؟!