بسم الله الرحمن الرحیم. در بحث های گذشته این مطلب برای ما روشن شد که روح انسان دارای صفات متعدد است که به چهار بخش تقسیم کردیم:
صفات ملکی و ملکوتی، صفات شیطانی، صفات بهیمی، صفات سبعی. برخی از این صفات نشأت یافته از استعداد ذاتی و روح انسان است، آن صفاتی که معلول ماهیت روح است.
این مطلب را روشن کردیم که انسان موجودی مرکب از بهترین موجودات عالم علوی به نام روح منسوب به الله و از پست ترین موجود به نام لجن و "حَمَأ مَسنون" است. برخی از این صفات نشأت یافته از آن روح سماوی و برخی نشأت یافته از آن ماده زمینی است و برخی دیگر از خارج اکتساب شده، فلذا در مورد صفات از حضرت امام صادق(ع) سوال می کنند یا بن رسول الله این صفاتی که انسان و روح انسانی دارد، آیا مربوط به ذات انسان است یا کسبی می باشد حضرت می فرمایند: "فَمِنها مَوهوبیٌّ وَ مِنها کَسبی" است.
"صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ" (بقره، آیه 138) شما خیال می کنید که رنگ آمیزی های پروردگار منحصر به رنگ های زمین است. "و َمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِیضٌ وَحُمْرٌ" (فاطر، آیه 27) قطعه های زمین از حیث الوان رنگ های مختلف، بیابان ها، رنگ های گوناگون، علف های صحرا، رنگ اشجار و درخت ها و گل های آنها همه متفاوت است. این رنگ آمیزی مواد و جمادات و نباتات است. رنگ آمیزی های پروردگار در انسان عجیب است "وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوانِکُمْ" (روم، آیه 22) رنگ آمیزی عجیب میوه جات، حیوانات وحشی و رنگ های مختلف طیور و ماهی های دریاها و حیوانات دریایی، اینها یک