رنگ و نقص خاص را پیدا میکند و نه معلول اراده الله لذا این اشکال متوجه خدای تعالی نمیشود بلکه خداوند آمده این نقص را جبران کرده است، یعنی پدر و مادر اگر چنان چه کاری انجام دهند که فرزند نابینا بوجود بیاید و یک عمر از دیدن محروم شود خداوند در عالم دیگری آن را جبران خواهد کرد یعنی آن مقدار که دیگران از دیدن ثواب و لذت برده اند همه را برای او جبران خواهد نمود. عجیب این است که خداوند راضی به نقص نبوده و آن را ایجاد نکرده است بلکه دیگران ایجاد کرد و خداوند جبرانش میکند و نعمت میدهد ولی ما اشکال کرده میگوییم که خدا در اینجا بیعدالتی کرده است.
در اینجا است که باید بگوییم "ما قَدَروا اللهَ حَقَّ قَدرِه"3 ای بشر اندازهگیری فکرت نسبت به اوصاف خدا متناسب با مقام و شأن او نیست. "ما قَدَراو اللهَ حَقَّ قَدرِه"
ابابصیر یکی از روات بزرگ است که کور مادرزاد می باشد و افتخار همزمانی با حضرت باقر(ع) و حضرت صادق(ع) را داشت روزی عرضه داشت یابن رسولالله مگر جد شما علوم اولین و آخرین انبیاء را گذشته را نداشت؟ فرمود بلی عرض کرد مگر شما وارث او نیستید و علوم و قدرتها و معجزات آنها را ندارید؟ فرمود بلی، گفت: عیسی(ع) میفرماید: "وَ ابُرِیُ الاَکمَهَ وَ الاَبرَصَ وَ اُحیِ المَوتی بِاِذنِ اللهِ4" من کور مادرزاد را بینا میکنم و (برص) پیسی که در آن زمان مداوا نمیشد مداوا میکنم و مرده را زنده میکنم. پس یابن رسولالله شما نیز چنین قدرتی را دارید.
امام صادق فرمود بیا جلو ای ابابصیر سپس دست مبارک خود را به چشمان ابوبصیر میکشند ابابصیر پس از گذشت یک عمر تازه چشم به دنیا می گشاید آفتاب را میبیند و میشناسد این همانی است که می