بشر. و من از چنین افرادی برای امتم می ترسم زیرا که باطل به لباس حق پوشیده شود ضررش بیش از باطلی است که عریان در مَرآی و منظر مردم قرار گیرد.
و این نفاق چندین مرحله دارد: نفاق در اصول، نفاق در فروع با مراحلش، اگر گفتار و کردار و نوشتار حکایت از اعتقادات سالم کند از ایمان به مبداء و معاد حکایت کند از ایمان و محبت الله حکایت کند اما مغز این اعتقاد را ندارد، این انسان منافق در اصول است، و این منافق است که آیات زیاد درباره اش هست و این منافق جایش در جهنم چندین درجه پائین تر از مشرک صریح است. چه آنکه قرآن می فرماید: إِنَّ الْمُنافِقينَ فِي الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ.... (نساء، آیه 145)
منافقان در آن درجه پائین تر، در آن درکات بسیار پائین جهنم هستند. امید است ان شاءالله نفاق در اصول نداشته باشیم. نفاق در فروع یعنی ظاهر انسان نشان می دهد که مواظب عمل است، درستکار است، خیانتی ندارد، جنایتی ندارد اما در واقع چنین نیست، این هم گونه ای و درجه ای از نفاق است و این هم منافق است که پیامبر گرامی فرمود: مَن کانَ ظاهِرُهُ اَرجَحُ مِن باطِنِه فَهُوَ مُنافِق.
اگر کسی ظاهرش یک درجه بهتر از باطنش باشد به همان یک درجه منافق است؛ چرا ظاهرت بهتر نشان بدهد و باطنت مثل آن نباشد؟ من متوقعم تو عکس این باشی، تو از آن انسان هائی که علی در آرزوی دیدار و صحبت اوست. از آن ها باش که می گوید به حسب ظاهر که نگاه می کنی یک انسان متعارف است می رود، می نشیند و می گوید و حرف می زند اما او در پیش خدا یک

نظر خود را ارسال کنید