محبت خدا، انتخاب راه
بسم الله الرحمن الرحیم. السلام علی اخوانی فی الله و رحمه الله و برکاته.
مهم ترین مطلب که عقل و خرد انسان را به سوی او وا می دارد و دستور تعمق و تفکر در آن مطلب می دهد و عظیم ترین مسئله ای که شریعت مقدس اسلام و نیز شرایع دیگر ادیان همه آن مطلب را می گویند و آن را زیربنای احکام خویش قرار می دهند، مهم ترین مطلبی که فکر و عقل و شریعت داخل و خارج نسبت به آن اهمیت به سزا داده است شناخت «الله» و پس از آن کیفیت رابطه بشر با او و پس از تحقق رابطه، کیفیت تقویت این رابطه است.
برای شناخت الله از علماء و بزرگان و ائمه دین (ع) دو راه ارائه شده است و از تفحص در آیات و روایات دو راه برای شناخت پروردگار و کیفیت و تقویت آن استفاده می کنیم.
آنچه که عرضه می دارم بحثی است از بُعد قرآنی و ظواهر ادله استحضار می کنم و نه آنکه از بعد فلسفی و عرفانی و استدلالی سخن گفته باشم. از روایات چنین استفاده می شود که برخی الله را می شناسند و می یایند و چشم های دل، او را به رای العین می بیند و می شناسد و از او پی به مخلوقاتش می برند و به اصطلاح ما دلیل لمّی می شوند یعنی از علت پی به معلول بردن و نه دلیل انّی، از معلول پی به علت بردن.
شما گاهی وارد اتاق می شوید و بخاری پر از نفت و روشن شده آتش را می بینید که از لوله های بخاری پشت بام دود بیرون می رود، شما از «علت» پی به آثار و «معلول» برده اید و گاهی از دور پشت بام خانه ای، لوله های بخاری را می بینید که دود غلیظ از آن بیرون می رود، یقین پیدا می کنید که میان اتاق آتش است. پس شما از معلول پی به علت برده اید و نه از علت پی به معلول.
در شناخت الله راه اول خدا را چشم دل عده ای دیده است و قلب عده ای با او آشنا شده است، از روزنه های دلش انوار الله