1- اعلام فعالیت محدود احزاب با این قصد صورت گرفته است که احزاب وارد صحنه شوند، با رژیم مذاکره کنند، عملاً رژیم را به رسمیت بشناسند و ارشاد با وجود احزاب مخالف و حتی با دادن کرسی هایی از پارلمان به آن ها بتواند قدرت سیاسی را رسماً در اختیار گیرد و فرضاً رئیس جمهور شود و پارلمان را نیز به شکلی کنترل شده، متمایل به خود بی نقش و تحت الشعاع خود به وجود آورد.
یکی از اختلافات ارشاد با احزاب مخالف همین تقدم و تاخر انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمان است؛ ارشاد می خواهد قبل از انتخابات پارلمان رئیس جمهور باشد و مخالفین مایلند انتخابات پارلمان با شرکت احزاب محور اصلی بازگشت دمکراسی قرار گیرد.
2- ارشاد کوشیده است مانند اسلافش یک حزب سیاسی قوی به وجود آورد که در آن سناریوی نمایش دمکراسی، نقش اول را در انتخابات پارلمان و ترکیب کابینه و دیگر جریانات سیاسی آتی داشته باشد. تلاش ارشاد در این زمینه چندان موفق نبوده است ولی بعد از مدت ها توانسته است حزبی با 350 عضو تشکیل دهد.
3- طرح اسلام به عنوان زمینه ای در شکل دهی سیستم سیاسی آینده و حرکات اسلام گرایانه دقیقاً از نقاط تشابه ارشاد و ضیاءالحق است. تا به حال تحلیل می شده که این اسلام نمائی ها به خاطر ترس از اسلام و نفوذ شدید اسلام در میان ملت هاست و یا اینکه ضیاء الحق و امثال او سعی در ارائه شکل خاصی از اسلام دارند؛ ولی کمتر به این نکته توجه شده است که اینگونه طرح حساب شده اسلام تا اندازه زیادی نیز به

نظر خود را ارسال کنید