ج- مقایسه با انتخابات گذشته
در انتخابات گذشته نهادهای انقلاب در یک مرحله انتقالی به سر می بردند. در سطح کشور بین نیروهای حزب اللهی و لیبرال ها و گروهک ها، رقابتی بر سر به دست گرفتن کلیدهای آینده انقلاب اسلامی وجود داشت و در خیلی از موارد حضور برادران تنها به صرف حزب اللهی بودن، برای آینده انقلاب یک ضرورت محسوب می گردید، لکن در موقعیت فعلی ضرورت ها تغییر کرده و پیچیده تر شده اند. انتخابات فعلی دوران مشخص سازندگی و حرکت برنامه ریزی شده نیروهای مسلمان برای ساختن ویرانی های رژیم سابق را به دنبال دارد و مجلس آینده نیز چنین نقشی را به طور مشخص تری دنبال خواهد نمود. به همین دلیل انتخابات آینده الگویی برای تمام دوره های بعد که شرایطی این چنین وجود خواهد داشت، می باشد. بسیاری از حرکات و شیوه های برخورد و تصمیم گیری که در این دوره عمل خواهد شد، سرمشق تصمیم گیری های آتی قرار خواهد گرفت. مثلاً اینکه ائمه جمعه چگونه در انتخابات دخالت کنند، آیا خود به معرفی کاندیدا پرداخته و از فرد یا افراد خاص، مشخصاً پشتیبانی نمایند یا اینکه نقش ارشادی در تشویق مردم به شرکت در انتخابات و... را ایفا نماید و خود از فرد یا افرادی خاص حمایت نکنند (واضح است که دوره پیشین، چون مسئله رقابت با گروهک ها و مسئله تثبیت خط سیاسی جامعه مطرح بود، ضرورت دخالت مشخص ائمه جمعه اجتناب ناپذیر می بود).
همچنین شیوه برخورد در تبلیغات، اینکه کاندیداهای انتخاب شده (که غالباً افراد مومن حزب اللهی خواهند بود) چه مقدار از رادیو و تلویزیون و مطبوعات در فعالیت های انتخاباتی خود استفاده نماید و این امکانات چگونه بین کاندیداهای مختلف تقسیم شود؛ و نیز اینکه سیاست رادیو و تلویزیون در رابطه با برنامه های تبلیغاتی چه سیاست هایی باشد، نمونه هایی در زمینه برای الگو قرارگرفتن در انتخابات های آینده هستند.
در این مورد اخیراً حضرت آیت الله العظمی منتظری در صحبت با کارکنان رادیو و تلویزیون فرموده اند:
«با اینکه من خودم شخصاً به تحزب و تشکل اعتقاد دارم ولی من می خواهم با صراحت و بیپرده عرض کنم که نباید در موقع انتخابات رسانه های گروهی و به خصوص صداوسیما در جهت حزب و یا گروهی خاص باشند. این انقلاب به برکت وحدت کلمه ایثار و فداکاری تمام برادران و خواهران مسلمان و متعهد به دست آمد و همان طور که تمام ملت ما با این وحدت کلمه و با رهبری حضرت امام خمینی در پیروزی انقلاب اسلامی سهیم بودند باید رسانه های گروهی هم در جهت حفظ وحدت کلمه تمام اقشار و افراد مسلمان و متعهد باشند. بنابراین اگر بنا باشد در رسانه های گروهی از جمعیت و یا گروه خاصی تبلیغ شود باید از سایر افرادی هم که در خط اسلام و انقلاب و خدمت به مردم هستند تبلیغ شود؛ البته حساب گروهک های منحرف و توطئه گر و ضد اسلام جداست ولی کسانی که به شکل منفرد و آزاد و بدون وابستگی به دسته و گروه خاص کاندیدا می شوند و تشخیص داده شد که آن ها متعهد نسبت به اسلام و انقلاب می باشند باید به آن ها هم امکانات تبلیغ و سخنرانی و یا نوشتن شعار و اعلامیه داده شود» (جمهوری اسلامی 1/8/62)