همچنین اصولاً شیوه روش برخوردهای تبلیغاتی نامزدها با یکدیگر (که چنان چه قبلاً هم تاکید گردید، ان شاءالله غالباً افراد حزب اللهی خواهند بود)، نیز از اهمیت فراوان برخوردار است. و مسئله دیگر اینکه آیا افرادی را که امام آن ها را بازیگر خواندند، در مبارزات انتخاباتی خود، محور را بر جوسازی و تخریب شخصیت های رقیب قرار دهند و خصوصی یا عمومی به حمله بر علیه طرف مقابل و رد نفی رقبا می پردازند و اصولاً پیروزی در انتخابات و سمت نمایندگی را که قاعدتاً به عنوان یک انجام وظیفه باید تلقی شود و نه یک پست و مقام و به عنوان «هدف» خویش تلقی کرد، و برای رسیدن به این هدف هر اقدامی را مباح می شمارند، یا نه، حاکمیت قوی و تزلزل ناپذیر ارزش های اخلاقی را بر جو انتخابات در عمل پذیرفته و به آن عمل نمایند؟ بسیاری عوامل و فاکتورهای دیگر، همه و همه در انتخابات آینده شکل گرفته و برای تمام انتخابات های بعدی رقابت بین حزب اللهی خواهد بود، که ان شاءالله کماکان الگو و نمونه عملی برای ادامه راه جمهوری اسلامی خواهد بود.
همچنین روش برخورد حزب جمهوری اسلامی و سایر نیروهای دستاندرکار انتخابات با نمایندگان آینده نیز واجد اهمیت می باشد. اینکه انتخاب نامزدها بر طبق چه معیارها و ارزش هایی انجام می گیرد؟ آیا صرف وابستگی تشکیلاتی برای نامزد کردن افراد معیار واقع می شود یا به مجموعه صلاحیت های افراد توجه می شود سنگ زیربنایی برای آینده است. اولین اصول تشکیلاتی حزب جمهوری اسلامی به اعضای خود آموخته است که تشکیلات اسلامی در مواجهه با اشخاص صالحی که بیرون از شبکه تشکیلاتی اش واقع هستند، نمی تواند با چشم پوشی از صلاحیت های آنان، افراد کم صلاحیت ولو با ارتباط تشکیلاتی را ترجیح دهد. عملکرد حزب در انتخاب شهید رجایی و حمایت از ایشان به عنوان نخست وزیر در حالی که ارتباط تشکیلاتی هم با حزب نداشتند، دلیلی بر صحت این مدعاست و نیز عملکرد حزب در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی که در آن بسیاری افراد غیرتشکیلاتی ولی صالح برای مجلس علیرغم عدم عضویت در حزب، حتی بر اعضای حزب که صلاحیت های کمتری داشتند، ترجیح داده شدند.
انتخابات آینده به دلیل عدم رقابت با گروه های ملحد و منافق واجد اهمیت شایان است و می تواند برای همیشه الگو و نمونه ای برای انتخاب افراد و معرفی نامزدها باشد. امام امت در رابطه با مسایلی که ذکر آن رفت می فرمایند:
«انتخابات یک محکی هم برای خودتان است که ببینید آیا می خواهید انتخاب اصلح بکنید برای خودتان یا برای اسلام؟ اگر برای خودتان باشد شیطانی است و اما اگر انتخاب اصلح برای مسلمانها است کی و از کجا مطرح نیست؛ از هر گروهی باشد، حزب باشد یا غیر حزب، حزب اسباب این می شود که غیر آن فاسد و نه صد درصد حزبی بودن باعث صلاح آن هاست و انتخاب اصلح برای مسلمین یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد و همه چیز را بفهمد، چون در مجلس اسلام تنها کافی نیست بلکه باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد و ممکن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد که اگر اصلح را انتخاب کردید کاری اسلامی می کنید و این یک محکی است برای خودتان که تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است یا برای صلاح خودتان.