**صفحه=34@
بر اساس مکتبی دیگر به غیر از اسلام باشد یا اصلا غیر مکتبی و بی محتوا باشد و یا آمیزهای باشد از مکتب و از ایدئولوژی الحادی نمیتواند سر سازش داشته باشد. مگر آنکه خاصیت مکتبی خودش را از دست بدهد البته یک وقت بحث در نوع برخورد و مقابله و برابری با هر یک از این احزاب و سازمانهاست. گاهی مصلحت انقلاب این باشد که درگیری تند و رودرو با بعضی از این احزاب که نام بردیم انجام نشود اما نه بدان معنا است که ما بتوانیم تفکیکی و ائتلافی به وجود بیاورم و یا سازمانی از آن نوع از آن انواعی که قبلا برشمردیم ادغام کنیم در حزب و چه بسا در مواردی که بعضی از این حزبها که نام بردید جناحها بخاطر توطئهشان خیانتشان و تجاوزشان بعنوان یک وظیفه اسلامی در حوزه حکومتی جمهوری اسلامی ما موظف به رودروئی تند و درگیری باشیم؛ چه بسا در موردی که توطئه آنها در سطح سم پاشیها و تحریکها و نفاق افکنیها باشد ما موظف به افشاگری و بیان حقایق و ارائه اسناد و مدارکی علیه خیانت بعضی از گروهها قرار بگیریم اما اگر از این دو مسئله بگذریم یعنی عمل کرد بعضی از حزبها و جناحها به صورت توطئه و اقدام قیام علیه جمهوری اسلامی و یا به صورت تحریک و سم پاشی و تحریف و دروغ پردازی نباشد بلکه آنها فعالیتهای سیاسیشان و حتی فعالیتهای ایدئولوژیکی شان بخواهند ادامه بدهند بدون اینکه اخلال و توطئهای در نظام جمهوری اسلامی به وجود بیاورند.
ما از آنجا که ایدئولوژی حزبمان از اسلام الهام میگیرد اصل آزادی فکر ابراز عقیده و فعالیتهای اجتماعی را محترم می شماریم در صورتی که خیانت و تحریک و توطئه وجود نداشته باشد اگر چنین باشد فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و فکری را جلوگیری نمیکنیم و موضع گیری منفی نداریم و در مورد احزاب اسلامی هم که اسم بردند اگر واقعا احزابی اسلامی باشند اسلامی پاک و راستین و رابطه آنها با اسلام نه یک رابطه پوششی باشد برای بیان ایدئولوژی دیگری یا رابطه آنها با انقلاب اسلامی صرفا یک رابطه سپر حفاظتی برای خودشان باشد در حالیکه در پشت پرده وابستگیهایی به بیگانه یا به عمال خائن رژیم گذشته و غیره دارند یا اصولا عمل کردشان و موضع شان ضد انقلاب اسلامی است یعنی در پاسخ موضع ما در برابر احزاب اسلامی این است که تا چه حد اسلامی به معنای راستین باشند و تا چه