وجود دارد مهار شود. آدم می تواند از طغیان و انحراف این غرائز جلوگیری کند یا آن‌ها را تعدیل و ترکیب و هدایت نماید.
گاهی میل ها با هم ترکیب می شوند؛ مثلاً شما می خواهید غذا بخورید اگر غذا را خوش آب و رنگ تهیه کنند بیشتر خوشتان می آید، اگر ظرفش قشنگ باشد باز بیشتر خوشتان می آید، اگر قاشق و چنگال باشد باز بیشتر خوشتان می آید، اگر قاشق و چنگال هم قشنگ و تمیز و خوب باشد میل تان بیشتر می شود لذا می بینید که در اینجا میل به غذا با میل به زیبایی ترکیب شده. نیاز به مسکن انسان را وادار می کند که اتاقی بسازد اما بعد اتاقش را آرایش می کند در حالی که در اتاق سیاه و دود زده هم می توان خوابید اما آن را رنگ آمیزی می کنند یعنی تحت تاثیر آمیختگی های این انگیزه ها قرار می گیرد و آنچه مهم است رعایت حدود این غرایز است.
انسان با موضع گیری صحیح در مقابل این غرایز و کشش های گوناگون می تواند به فلاح برسد و قله رفیعی را که جهان بینی اسلام در چشم انداز او قرار داده است فتح کند، این است که قرآن هم می گوید: «زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنينَ وَ الْقَناطيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعَامِ» (آل عمران، آیه 14)
می گوید: در دیده انسان آذین داده شده، جاذبه وارد علاقه خواستن ها از قبیل علاقه به زن، علاقه به فرزندان، علاقه به ثروت، علاقه به اینکه انبارهای انباشته از زر و زیور داشته باشد.
علاقه به فرزند و همسر و مال جزء علاقه های طبیعی است. زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنينَ اصلا بنین به عنوان پسران گفته می شود و این چیزی بیش از فرزند است، یعنی علاقه به قدرت می دهد، برای اینکه در نظام های قبیله ای هر کس پسرش بیشتر بود قدرتمندتر می‌شد. عبدالمطلب هم نذر کرده بود که اگر 10 پسر داشته باشد دهمی را در راه خدا قربانی کند، پسرها مثل لشکر پدر

نظر خود را ارسال کنید