**صفحه=42@
هر جامعهای لازم است و جهت گیری منظم و خوب حزب است که ضامن تداوم یک حرکت اجتماعی است بنابراین اسلام این را میپسندد و قبول میکند. از اول اسلام تا دوران حکومتهای اسلامی حزب وجود داشت از طرف بالاترین چهرههای اسلام حزب بود. پیغمبر در مکه مسلمانهایی را که به وجود آورد در حقیقت حزبی به وجود آورد که تشکیلاتی و حزبی و زیرزمینی کار میکردند بعد هم که اسلام ظاهر شد دعوت پیامبر به شکل حزبی بود یعنی به همان معنائی که حزب در فرهنگ امروز جهانی دارد.
و بعد از اینکه پیامبر به حکومت رسید حزب دیگر قهرا با آن فلسفه باقی نماند و شکل حکومت پیدا کرد اما بعد از پیامبر امیرالمؤمنین یقینا حزب داشت . بنده ردپای تشکیلات پنهانی امیرالمؤمنین را در تاریخ پیدا کردهام و در زندگی نامه ائمه در بحثهایی که در دوران اختناق از سال 50 تا 56 با آنها برای اجتماعات بزرگ و کوچک گفته و ثابت کردهام و تشیع در روزگار نخستین و در حقیقت حزب امامت و حزب ائمه بود. اما راجع به عملکرد حزب جمهوری اسلامی که در این مورد عملکرد کمی بوده اما عملکرد بدی به هیچ وجه نبود. حزب جمهوری اسلامی بهترین عملکرد را در میان گروهها و دستجات و احزاب در طول مدت پس از پیروزی انقلاب تاکنون داشته است. بیشتر و بهتر کار کرده، بیشتر مواظب و مراقب بوده، در خط سیاسی و ایدئولوژی امام این امت باشد و از تجاوزات اخلاقی هر چه بیشتر پرهیز کرده در نسبت به مقایسه آنچه که باید در چنین دورانی انجام داده باشد