وَذلک مَیتُ الأحیاء...
میدانیم که نظام ارزشی در اسلام فقط از طریق وحی برای تمام مسلمین به طور یکنواخت تشریع می شود تا حرکت آنها راهپیمای نظام تکوینی به طرز و طرازی قَیّم رهنمون شود. با این حساب مفاهیم ارزشی نزد همه مسلمین از اسلوب واحدی تبعیت میکند و طبعاً هرج و مرجی درعمل (که خود مبتنی بر خوب و بد و باید و نباید است) به وجود نمیآید ولی این افراد ازآنجا که در شبهه عمل میکنند (جهل) و سیر در شهوات می کنند (عدم تقوا) درست همان دو پارامتری را از دست میدهند که برمبنای آن یک نفر ولایت پیدا میکند (ولایت فقیه مبتنی بر علم و تقوا است) به همین لحاظ عملاً نمیتوانند ولی باشند و رابطه ولایی آنها با کل امت قطع میشود و در همین رابطه است که ملاک های اخلاقی را نیز از دست میدهند.
مَفزَعَهُم فِی المُعضلاتِ اِلی اَنفُسِهِم وَ تَعویلهُمُ فِی المُهِمّاتِ عَلی آرائِهم.
مَفزَع اسم مکان از فَزَع است به معنای بیتابی از چیزی وحشتناک، لهذا معنی صحیح آن پناهگاه می شود.
معضل: امر پیچیده و مشکل. به ماهیچه به خاطر پیچیدگی عضله میگویند.
تعویل: تکیه کردن، بار سنگینی را برجای نهادن.
مُهمّات: امور دارای اهمیت که انسان در حل آن ها با