با یک نگاه به خطاب هایی که استاد در این نوشته به نویسندگان فرضی دارد و مقایسه آن با پاسخ سربین و خائنانه این بهاصطلاح انقلابیون پستی که حقیقتاً به تعبیر قرآن از چهار پایان کمترند نشانگر نهایت اختلاف و تفاوتی است که میان انسانها در برخورداری از انسانیت با وجود اشتراک در لفظ انسان میتواند باشد. استاد میفرمایند: "عزیزان من شما در مقدمه تفسیر خود از وضع تفاسیر و مفسرین گذشته مطالبی نوشتید" و "این بود شمه ای از تذکراتی که میخواستم خیرخواهانه و دوستانه به عزیزانی که هنوز فکر میکنم اغفال شده هستند بدهم امیدوارم این تذکرات سودمند واقع گردد. بار دیگر از همه فضلا و دانشمندان درخواست دارم که بهدقت در آنچه گفته شد بنگرند اما اگر مرا به خطا میبینند واقفم فرمایند که با سپاسگزاری فراوان خواهم پذیرفت".
آری این است لحن حکیمانه و سرشار از درد معنویت و روحانیت آن بزرگمرد شهید که روزگار باید بسیار گشاده دست باشد اگر بتواند در آینده نیز چون اویی را به بشریت عرضه کند و دیدیم که چه بود منطق حیوانیت و سبعیت قاتلان درنده خویش که همچون شغالان شب شیوه ترور ناجوانمردانه را در مقابل سلاح دانش و تقوا برگزیدند.
گروه فرقان از نظر ماهیت و محتوا -همچنان که استاد صاحب بصیرت چه زود دریافته بود- از طرف ضد مذهبیها که میتوانند چپ یا راست باشند برای مسخ مذهب ایجاد شده، محتوای فکری این گروه قطع نظر از