از مسئولیت خودمان را مشخص کنیم و نقش اجتماعی ای که روشنفکران و تحصیلکردهها و انتلکتوئل های جامعه آسیایی، یا اسلامی برعهده دارند معین کنیم براساس همان شعاری که همه روشنفکران مذهبی و غیرمذهبی مورد قبولشان است. چنانکه عمر اوزگان، امه سه زر، فرانس فانون، اوژن یونسکو معتقدند که باید هر جامعهای براساس تاریخ و فرهنگی که دارد روشنفکر شود و با تکیه به تاریخ و فرهنگ و زبان عموم نقش روشنفکری و رسالت خودش را بازی کند. براساس همین سه شعار.6
دکتر تحقق روشنفکر شدن را نخست در بازگشت به خویشتن مییابد خویشتنی که در رابطه مستقیم با خویشتن جامعه اش دارد و در این باب میگوید:
«بسیار خوب، اما نکتهای را که من میخواهم بگویم این است که بازگشت به کدام خویشتن آنکه «امه سه زر» میگوید یا منی که در ایران هستم؟ چون که خویشتن او با خویشتن من فرق دارد، وقتی که من اینجا به عنوان یک تحصیلکرده ایرانی و امه سه زر، یا فرانس فانون بهعنوان یک تحصیلکرده آفریقایی یا جزایر آنتیل، میگوییم بازگشت به خویش، در اینجا از هم جدا میشویم، درصورتی که وقتی از خویش تخلیه