آنها را در شرایط خاص غیرقابل جمع نمی دانیم.
برای اینکه چنین خطی را پیدا کنیم و گم نکنیم قبل از هر چیز باید خط مدیریت مملکت خطی باشد که هر چه رو به بالا میروی تجلی عملی اسلام را بیشتر بیابی، این خط امامت است؛ اگر میگوئیم امروز حتی امام نائب الامام است وگرنه آن الگوی بالای والا امام زمان امام غائب سلام الله علیه است و رهبر بزرگوارمان در عین آنکه خود امام است و پیشواست اما نائب امام اصلی و نائب الامام است. این خیلی معنی دارد؛ یعنی اوج رهبری و امامت، خوب دقت کنید اوج رهبری و امامت و نقطه اوجش همان انسانهای زبده تمام عیار هستند که تجلی گاه کامل اسلام هستند، همه دیگران را باید با آن مقیاس و معیار سنجید. خوب عنایت فرمودید اصل امامت چقدر معنی دارد؟ این هم موضع ما در زمینه امامت.
موضع ما در زمینه عدل این است که جهان، این طبیعت زیبا و انسان میدان دار طبیعت (ما انسانها میداندار طبیعت هستیم این طبیعت میدان ماست) این جهان و این انسان بر پایه عدل و اعتدال و هماهنگی آفریده شده است و قانون تکوینی خداوند قانون عدل است و انسان در جهان مسئول اقامه عدل است.
«لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» مسئولیت انسان، مسئولیت ناس، مسئولیت شما توده بشر مسئولیت شما خلق این است که در پرتو قرآن و در پرتو بینات الهی و به پیروی از انبیاء خدا و ائمه هدی قسط را برپا دارید. اگر هم آهن خواست آهن هم به کار برید، «وَأَنزَلنَا الحَديدَ فيهِ بَأسٌ شَديدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ» بنابراین در جامعه اسلامی جامعه ای که براستی جامعه اسلامی باشد هیچ چیزی که ضد عدل باشد نباید وجود داشته باشد.
آن شب که من در کانون توحید عرض کردم