سوال 11- در رابطه با بحث الهام و اشراق آیا ذهن های شفاف و تیز در انسان های پاکدل نیست؟ یعنی اگر انسانی پاکدل نباشد آن ذهن شفافی را که بتواند از الهام و اشراق بهره گیرد نخواهد داشت؟
ج- سوال این است که ما انسان هایی را می بینیم که پاکدل نیستند اما ذهن شفاف و تیزی دارند، انسان های گنهکار و تبهکاری داریم که خیلی هم تیزذهن باشند. اگر سال این است، بله داریم ولی آنچه که الهام و اشراق می نامیم به تیزهوشی های آن ها گفته نمی شود معمولاً به آن نوع تیزهوشی هایی که با پاکدلی همراهند و ارتباط دارند الهام و اشراق گفته می شود. در عین حال خیلی در راه نمی مانیم چون بحث لغوی است. گاهی انسان های فاسد تیزهوش دریافت های بی مقدمه دارند که به آن ها در اصطلاح مباحث شناخت اسلامی حدس گفته می شود ما در اینجا الهام و اشراق را چیزی بیش از حدس تعریف کردیم.
سوال 12- دادن این دستگاه های گیرنده را می توان به اذن تعبیر کرد؟
ج- اختیار با خودتان است چون در قرآن مکرر دارد که پیامبران به اذن پروردگارشان پیام میگیرند و فرشتگان به اذن پروردگارشان پیام می آورند. «تَنَزَّلُ المَلائِکَهُ وَالرُوحُ فیها بِاِذنِ رَبِهِم مِن کُلِ اَمرٍ» (سوره قدر، آیه 4)
این سوال را کرده اید بحث را خیلی به این مسائل نکشید فقط اجمالاً عرض می کنم که افرادی که به آن ها وحی می رسد دارای ضمیر و گیرنده ای جدای از انسان های دیگرند و این امتیاز به اذن پروردگار بر آن ها داده شده است.
سوال 13- آیا برای الهام نیز پاکی ضمیر لازم است در صورتی