شد و میگوید "بَلی وَاللهِ قَد اَن" بله سوگند به خدا که وقتش رسیده است. بدین ترتیب تبهکاری را کنار می گذارد. حالا این تجربه عینی را تجزیه و تحلیل کنید آیا این یک جذبه الهی است یا نه فضیل سیر و سلوکی داشته و به این نتیجه رسیده؟ این ها قابل بحث است اما در عرفان از جذبه بدون مقدمه برای عارف مجذوب سخن می رود.
سوال 21- لطفاً مثالی در مورد پیام های تصویری و صوتی بزنید؟
ج- پیام های صوتی مثل "وَکَلَّمَ اللهُ مُوسی تَکلیماً" (نساء، آیه 164) که خداوند به موسی سخن گفت و موسی هم آن را شنید. نمونه پیام تصویری هم آتشی است که موسی از راه دور می بیند و بعد جلو می رود و می بیند آتش معمولی نیست بلکه فروغی دیگر است، البته از این نمونه ها فراوان است.
سوال 22- وقتی حس خطا می کند چگونه می تواند موجب آگاهی انسان بشود؟
ج- ما هفته گذشته این بحث را کردیم، خطای حس را بنده هم قبول می کنم ولی بالاخره بفرمایید آیا باورتان می آید که بنده اینجا نشسته ام و حرف می زنم یا شک و تردید دارید؟ حس شما منشاء آگاهی است.
سوال 23- آیا یکی از راه های کسب آگاهی را می توان ادراک نامید؟
ج- ادراک خودش بحثی دارد. به هر حال معنی احساس و ادراک و فرق میان احساس و ادراک و غیره بحث هایی است که ما نخواسته ایم در آن وارد بشویم لذا یکباره به سراغ مسئله اندیشه رفتیم.
سوال 24- آیا علاوه بر چهار منبع درک، حسن و قبح، افعال و وحی نوع دیگری از شناخت که تمیز حق و باطل در اثر تقوی باشد وجود ندارد؟ "اِن تَتَّقُوا اللهَ یَجعَل لَکُم فُرقاناً"