ج- ما نگفتیم همه الهام ها منحصر به عقل عملی هستند، گفتیم یک نمونه الهام همان است که در عقل عملی است. در خود متن هم این را منحصر نکرده ایم. این مسئله که تقوی منشأ آن است که خداوند برای انسان ها فرقان قرار بدهد این در رابطه با عقل عملی است. مربوط به آن عقل خیر و شر شناس و قلب انسان است، اینکه قرآن روی قلب تکیه می کند خیلی مهم است.
سوال 25- نظر به اینکه ما مطالعاتی وسیع تر از آنچه در کلاس می فرمائید برای درک عمیق تر مطالب نیاز داریم لطفاً در مواردی مآخذی را برای مطالعه بیشتر ذکر نمائید.
ج- یکی بحث شناختی است که در سال گذشته داشتیم، نوارهای شناخت آقای مطهری رحمة الله علیه و کتاب های دیگری هم هست که از بخش آموزش حزب خواهش می کنم فهرست آن ها را در اختیار شما قرار دهند.
سوال 26- آیا بدون قابلیت پذیرش وحی این موضوع به انسان الهام می شود یا نه و اگر انسان باید قابلیت پیدا کند آیا این خود نوعی اکتساب نیست؟
ج- عرض کردم ما به چیزی اکتساب می گوییم که وقتی انسان در راه آن حرکت می کند آن را به دست آورد، اما وحی این طور نیست. کسی نمی تواند خودش را برای دریافت وحی بسازد اما احتیاج به قابلیت دارد و البته پیامبران هم قابلیت هایی کسب کرده اند.
سوال 27- آیا الهام و اشراق برای هر انسانی که ضمیرش پاک و پاکیزه باشد میسر است؟ و آیا الهام اکتسابی است یا اعطائی؟
ج- الهام های تازه اکتسابی هستند یعنی وقتی انسان تلاش می کند می تواند الهاماتی دریافت کند. الهام و اشراق اکتسابی هستند.
سوال 28- آیا مانیتیسم و حس ششم همان الهام است یا بخشی

نظر خود را ارسال کنید