شدیم تا مسئله ولایت فقیه را هم تا آنجا که به بحث مرتبط است مطرح کنیم. همچنین مسئله حکومت اسلامی را هم تا آنجا که به بحث ما مربوط می شد انجام دادیم. ان شاءالله از جلسه بعد وارد بحث بعدی می شویم.
س 2- در آن روایتی که هفته پیش خواندیم که درباره شرایط و صفات و وظایف امام بود در قسمت آخرش می گوید امام علمش را از دیگری نیاموخته است، این صفت به خصوص شامل امام معصوم می شود یعنی آن فضل و علم اکتسابی نبوده در یک جمله اش آمده که "اَلمُطَهِّرُ مِنَ الُّذنُوبِ وَالمبَرّاءُ مِنَ العُیوبِ" که بعضی ها از این تعبیر به عصمت می کنند به معنی اینکه از گناه مطهر باشد؟
ج- این سخن منافاتی ندارد با اینکه بعضی از صفات امام معصوم را ولی امر نداشته باشد و معنایش هم آن نیست که ولی امر همه صفات امام معصوم را در آن حد بالا داشته باشد. در اینجا مسائلی درباره امامت و وظایف و صفات امام گفته شده، بعضی از این صفات هم فقط در امام معصوم دیده می شود. مثلا خطبه حضرت علی درباره متقین، صفاتی را می گوید که بعضی از آن ها فقط در امام معصوم وجود دارد این معنایش این نیست که بگوییم تمام آن خطبه مخصوص 12 امام است. آیه" إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً" مخصوص همان 12 امام است در عین حال همین کلمه تطهیر در قرآن به طور عام درباره مرده گفته شده:
«مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ"  خدا نمی خواهد در دین برای شما حرج قرار دهد بلکه می خواهد شما را تطهیر کند. همین مطهرینی که درباره امام در اینجا هست را با یک معنای گسترده تری درباره همه افراد با ایمان ذکر کرده، پس اشکال ندارد که بعضی از این صفات مخصوص یا در سطح بالا در امام معصوم باشد ولی کل روایت تعمیم داشته باشد و شامل همه شود.
س 3- در اصل پنجم قانون اساسی ولایت امر بر عهده فقیه عادل و با تقوی گذارده شده، اما در اصل 107 و 109 کلمه مرجع

نظر خود را ارسال کنید