روابط زوجین ریاست خانواده از خصائص شوهر است» مفاد این ماده که از آیه کریمه «الرّجال قوامون علی النسا» و قانون مدنی فرانسه پیش از اصلاح اخیر آن گرفته شده است، بر حسب عادات و رسوم اجتماعی تفاوت می کند: در جامعه پدرشاهی که زن بر طبق رسوم و سنت ها، انسانی ناقص و عاجز به شمار می آید و به رغبت در حمایت شوهر قرار می گیرد، ریاست شوهر چنین معنی می شود که او رهبر بی چون و چرای خانواده و حامی ناتوانانی است که به نام زن و فرزند با او زندگی می کنند. روح و جسم زن از آن رو است و به دنیا آمده است تا آسایش و رضای خاطر شوهر را فراهم کند. وظیفۀ زن اطاعت محض از شوهر است و مرد هرگونه بخواهد می تواند از حق ریاست خود استفاده کند. ولی؛ اسلام ناب هیچگاه ریاست شوهر را بدین معنی نگرفت و از آغاز نیز شخصیت و اصالت زن را، به عنوان مادر و کدبانوی خانه و یاور شوهر، انکار نکرد، هر چند که فقیهان و مفسرانی بودند که درنتیجۀ تاثیر سنت های قومی و پدری متمایل به نظر دیگری شدند.
ریاست مرد بر خانواده به انجام یک وظیفه اجتماعی شبیه تر است تا به اجرای حق شخصی؛ هدف برتری دادن شوهر بر زن و ارضای تمایل سلطه گرانه او نیست. شوهر رئیس خانواده است زیرا نوعا بهتر می تواند مسئولیت اداره آن را به عهده