عامل دیگر شیفتگی او به اسلام و معارف اسلامی بود که در تمام دوران زندگیاش در وجود او زبانه میکشید و در هر دورهای تجلی خاص خود را داشت.
پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری قرآن و سایر دروس ابتدایی میپردازد. اما به مکتب رفتن او نیز شگفتانگیز است، نهتنها با میل و رغبت به مکتب می رود بلکه شیفته کتاب و دفتر و درس و استاد بود. در اینجاست که میبینیم بعد دیگری در شخصیت او پیدا میشود و آن بعد علم و دانش است. از این زمان به بعد دو بعد علم و تقوا همراه با علاقه و شیفتگی او نسبت به اسلام به موازات یکدیگر در وجود او پیش میرود و همین هماهنگی این عوامل بود که باعث آن همه ثمرات ارزشمند و خدمات گرانبها در سراسر زندگی او گردید.
2- دوران تحصیل در حوزه علمیه مشهد (1315-1311 شمسی)
به سن دوازدهسالگی به حوزه علمیه مشهد عزیمت نموده و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی میپردازد اما در این دوران تحولی در وجود او رخ میدهد و همه افکار و اندیشهها و اعمال و حرکات او را تحتالشعاع قرار میدهد. این تحول و دغدغه