اگر قطعی نباشد در تفسیر قرآن نقش تعیین کننده ندارد، خبر صحیح به خبری می گوییم که راویان آن شیعه و عادل باشند، اینگونه خبر همیشه قطعیت ایجاد نمی کند، یقین ایجاد نمی کند خبری غیر یقینی است که یک آدم مورد اعتماد گفته است، این نوع خبر ممکن است در فقه حجت باشد ولی در تفسیر حجت نیست.
در تفسیر فقط خبر یقینی آن هم، در حدود دلالت روشن و یقینی است می تواند، نقش تعیین کننده داشته باشد، و روایات دیگر فقط نقش تذکر دهنده دارند. امیدوارم که با رعایت این معیارها بتوانیم در استفاده از قرآن که کتاب من الله است و نور است و هدی هست و مبین است در راه راست قرار گیریم.
یا اهل الکتاب قد جائکم من الله نور و کتاب مبین یهدی به الله من اتبع رضوانه سبل السلام، واقعاً امیدوارم که همه ما بتوانیم به آنچه در آیه کریمه آمده اهتمام بورزیم، از جانب خدا نور و روشنی و چراغ فروزان و کتاب روشنگر و آشکار کننده آمده که خداوند انسانهائی را که دنبال رضای خدای باشند نه دنبال هوای خویش به وسیله این کتاب به راههای سلام و سلامت و امن و امان و سعادت هدایت میکند، امیدوارم همه ما از قرآن، آن استفاده ای را بکنیم که این آیه کریمه خواسته است.
سئوال ها:
سئوال: در مسئله تأویل و تفسیر به رای پرسشی مطرح است بدینصورت که تا آن جا که اطلاع دارم، معمولاً مفسرینی که الان از آنها آثاری هست در گذشته در ابعاد مختلف فلسفی یا عرفانی مسایلی را مطرح کرده اند و متأسفانه کمتر با نقش تعیین کننده اجتماعی به قرآن نگاه کرده اند. شاید افراطی که در این زمینه الان بوجود آمده یک انگیزه اش