گرانِ قرآن در امروز نیز باید در زمینه های اجتماعی انسان مطالعات گسترده ای داشته باشند و با چنین حضور ذهن سعی کنند آن اشارات ارزنده قرآن را در این زمینه ها درک و بر دیگران عرضه کنند، البته بشرط رعایت همه نکاتی که قبلا مطرح شد و بشرط این که باز برداشت خود را بر قرآن تحمیل نکنند و به حساب قرآن واریز ننمایند، و بشرط اینکه اعتراف کنند، این تنها برداشت ممکن از این آیات نیست، برداشتهای دیگری هم می توان داشت.
سئوال: در برداشت ها و تفسیرهای قرآن روش مقایسه ای که به کار می گیریم به چه صورتی مجاز است، مثلاً شما بحثی درباره اگزیستانسیالیسم در رابطه با اسلام داشتید که بسیار جالب بود، با توجه به اینکه مکتب های انسانی و اجتماعی جدیدی در دنیا بوجود آمده و ما نیاز داریم مسایل ایدئولوژی اسلام را در رابطه با این مکتبها و مسائلی که مطرح کرده اند بفهمیم تا چه حد مجاز هستیم برداشت های آنها را در زمینه های مختلف با برداشت هایمان از آیات قرآن مقایسه کنیم؟
جواب: بطور کلی شک نیست که پیروان هر مکتب در برخورد با آراء و عقاید دیگران سئوالاتی برایشان مطرح می شود و پاسخ آنها را از مکتب خود می خواهند.
کاری که من در مورد اگزیستانسیالیسم و مکتبهای دیگر در ارتباط با قرآن منطقی و معقول میدانم این است که نخست می رویم سراغ خود این مکتبها، تا این مکتبها را خوب بفهمیم و پس از فهم این مکتبها با مسائل تازه ای آشنا می شویم که این مکتبها بدان پاسخها داده اند،