به ظاهر نیرومند مارکسیست ها و منافقین قرار گرفتن ماتریالیست ها و سویالیست ها در سنگر مبارزه و نبرد بود.
استاد شهید مطهری در جزوه ارجمندش، علل گرایش به مادیگری را در رابطه تصفی ماتریالیسم یا سوسیالیسم می داند، در اندیشه استاد، ماتریالیسم بنابر نقائص عمیق درونی و ضدیت با فطرت اصیل انسانی و ضعف آشکار در تفسیر انسان و تحلیل تاریخ به عنوان یک جهان بینی، تنها به علت ارتباط و امتزاج با آرمان های انسان دوستانه سوسیالیستی دارای محبوبیت و قبول می باشد، و به دیگر سخن، راز رواج ماتریالسیم در ایران و جهان به دلیل جاذبه ای است که سوسیالیسم در خود دارد. این تعبیر و تفسیر ارجمند، مورد نظر ما نیز در بحث "القاء فرهنگ غربی" می باشد. اگر اندیشه فلسفی غربی در ممالک اسلامی و بالاخص ایران جایی باز کرده است، به دلیل فطرت عدالت خواه انسانی و روحیه رهائی طلب بشریست که سوسیالیسم آن را به سوی خود می خواند.
استاد شهید برای درمان این درد دامن گستر همانجا نسخه ای تجویز کرده است که ما نیز فعلاً به همان اکتفا می کنیم. امروزه بر هر مسلمان آگاه و دردمندی عیان است که با شرکت در سنگر پرخاش و مبارزه علاوه بر اینکه می تواند این جاذبه ظاهری را خنثی کند، بلکه می تواند فلسفه الهی و اسلامی را که چون سدی استوار در برابر فلسفههای غربی و التقاطی ایستاده است، مقوبل خاص و عام سازد. بنابراین اثر ماتریالیسم