و سیاسی حاکم بر زمان خویش و بعد از ممارست و دقت در فرهنگ ملی و نیل به این حقیقت راستین که ایدئولوژی های غربی با توجه به شکستهای تاریخی، و نتایج وحشتناکشان در تجارب جهان بینی در جامعه مذهبی ایران کارساز نبوده و منتهی به شکست های غیرقابل جبرانی خواهد شد و با وقوف بر این واقعیت که مارکسیسم به لحاظ فلسفی دارای تناقضات و ایرادات غیرقابل توجیه فراوانی است، به سوی تدبر و تحقیق در مکتب اسلام حرکت کرده و سعی نموده که در تطهیر این مکتب که با زنگارهای ضخیم ارتجاع و امتزاج با فرهنگ های بیگانه از سرشت ذاتی خود خنثی شده بود بکوشد.
مرحوم جلال با اندیشه ژرف و قلم توانا و احاطه وسیع بر تاریخ و با عبرت از تجربه 15 خرداد، در شرایطی که سخن گفتن از مذهب در وجود روشنفکران غرب زده، کفر محسوب می شد، موفق به خلق آثار و نشر حقایقی شد، که واقعیت و حقیقت آن، پس از گذشت سال ها به کرسی می نشیند.
معلم شهید شریعتی نیز ادامه دهنده دردمند و خستگی ناپذیر این راه مقدس بود و با سخنرانی ها و مقالات روشنگرانه تصویری کلی از هویت انقلابی اسلام و دفاعی جانانه از روحانیت و تفکیکشان از روحانی نماها در تکامل تمایلات اسلامی تحصیل کردگان موفق به خدماتی ارزنده و انقلابی گردید. مولانا اقبال که خود یکی از پیشگامان و الهام دهندگان این طریق الهی بود در بعضی از اشعار عارفانه اش مسلمانان را از بلایی