همان هائی كه در حیوان هست كمی بالاتر از آن در انسان است؛ یعنی انسان ادراك كلیات و تفكر را هم دارا است. آن هم تفكر در سطح عالی. شاید حیوانات هم یك مرحله نازلی از تفكرات را دارا باشند؛ ما چه میدانیم. اما مرحلهی عالی تفكر را انسان دارا است كه تعبیر به نفس ناطقه شده است. نفس ناطقه به معنی حرف زدن نیست معنایش این است كه یك حالت ادراك مطالب كلی، مانند مرحلهی فكر و امثال آن را داشته باشد. پس نباتات و حیوانات و انسان ها هر سه دارای نفس هستند. پس هنگامی كه یك خاصیت ذاتی در موجودی باشد و در اثر این خاصیت ذاتی افعال مختلفی كه از سنخ های مختلف هست از او صادر شود این را نفس میگویند.
در جمادات نفس نیست اما در نباتات و حیوانات و انسان نفس هست. در نباتات تعبیر میكنند به نفس نباتی،
در حیوانات تعبیر میكنند به نفس حیوانی، و در انسان هم به نفس انسانی یا نفس ناطقه تعبیر می گردد.
بعضیها وقتی با نظر سطحی نگاه میكنند، خیال میكنند كه نباتات دارای یك نفس هستند و آن هم نفس نباتی است و میگویند حیوانات دارای دو نفس هستند، نفس