می‌فرماید: این تعبیر غلط است كه بگوئیم، در انسان یك روح نباتی، یك روح حیوانی، و یك روح انسانی است بلكه انسان یك روح بیشتر ندارد و آن روح انسانی است و این روح انسانی چون كامل است كمال مراتب زیرین را در خود دارد.
تكاملی كه در روح است بر دو نوع است:
1- تكامل طبیعی كه تمام انسان ها و حیوان ها دارا هستند. چه تحت تربیت باشند و چه نباشند. انسان هائی مانند نبی اكرم، مانند علما و كسانی كه تحت تربیت دینی هستند همین تكامل طبیعی را دارند، انسان های شرور و شیطان صفت هم مانند شمر این تكامل را دارند. انسان هائی هم كه تحت تربیت نیستند مانند افرادی كه در جنگل ها زندگی می‌كنند- نه تربیت خوب دارند و نه تربیت بد- آنها هم همین تكامل را دارند.
2- تكامل اختیاری است كه یك پیغمبر یا ولیی انسانی را زیر نظر قرار می‌دهد و او را تربیت می‌كند تا انسان كامل شود. این تكامل، تكامل اختیاری است. اولیاء خدا هم تكامل طبیعی دارند و هم تكامل اختیاری. اشخاص شرور هم تكامل طبیعی دارند (اما تكامل در شر)، انسانی هم كه در جنگل هست فقط حركت طبیعی را دارد، تكامل اختیاری را ندارد. بنابراین تربیت استاد

نظر خود را ارسال کنید