3- كم
4- كیف
صدرالمتالهین می‌گوید كه حركت در جوهر هم داریم. یعنی جوهر و ذات شی‌ء متحرك است بلكه عین حركت است، ماده عین حركت است نه اینكه حركت عارض اوست. نحوه‌ی وجودش، وجود تدریجی است. در حقیقت هستی بر دو قسم است:
1- هستی ثابت
2- هستی متدرج
هستی ثابت مساوی با تجرد است و هستی متدرج، هستی ضعیفی است كه بر اثر ضعف نمی‌تواند خودش را نگهدارد و لرزان و متدرج است، مانند موج. یعنی تدرّج نحوه‌ی وجودی اوست. پس وجود بر دو قسم است:
1- وجود ثبوتی
2- وجود تدرجی
حركت جوهری حركت تكاملی نیز هست، چون حركت اَینی و وضعی لازم نیست تكاملی باشد (اتومبیل جایش را تغییر می‌دهد و تكامل ندارد) حركت كمی و كیفی معمولا تكاملی است. صدرالمتالهین می‌گوید شما اگر می‌بینید كه سیب حركت كمی یا كیفی دارد، جوهر ذاتش اگر تكامل پیدا نكند اعراضش تكامل ندارد. برای اینكه

نظر خود را ارسال کنید