درس چهارم:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم.
در جلسه‌ی قبل گفتیم كه مرحوم صدرالمتالهین می‌گوید نفس محصول عالی ماده است كه به حركت جوهری از عالم مادیت بالا می‌رود و به مرحله‌ی تجرد می‌رسد. حركت جوهری را هم عرض كردیم كه ابتدا مرحوم صدرالمتالهین عنوان كرده است. فلاسفه‌ی یونان و فلاسفه‌ی اسلامی تا زمان «ملاصدرا» حركت را در چهار مقوله می‌دانستند؛ اصولا موجودات را جز حق تعالی 10 مقوله كرده بودند. «یك مقوله جوهر و نه مقوله‌ی عرض» كه جمعا ده مقوله می‌گفتند. آنوقت

نظر خود را ارسال کنید