پاسخ به سوالات
سوال شماره 1- شما با استناد بعضی آیات، عقاب و ثواب آخرت را تجسم عمل این دنیا برشمردید درصورتیکه آیات فراوان و صریحی داریم که عقاب و ثواب آخرت را پاداش و جزای اعمال دنیای انسان محسوب می نماید.
جواب: نمیگویم آنها جزا نیست بلکه می گویم جزا هست و بالاتر از جزای قراردادی و مکافاتی است (تجسم اعمال).
اگر جزا، یک نوع انعکاس عمل است پس جزای واقعی این است که خود عمل گریبان آدم را بگیرد.
تحقیقاً جزا هست. و قرآن صریح میفرماید: جزاء وفاقاً. (سوره نساء، آیه 36)
و همچنین میفرماید: فا الیوم لا تظلم نفس شیئا و لاتجزون ما کنتم یعلمون.
سوال 2- ده گروهی که اشاره کردید آیا از بین مسلمین است و یا از مردم غیرمسلمان؟
جواب- متن روایت «من امتی» است یعنی از امت پیامبرند. اینهایی که نام بردیم: ربا خور، سخنچین، متکبر و غیره میتوانند از بین مسلمانها باشند.
سوال 3- آیا در برزخ یا جهنم در اثر عذاب موقت الهی امکان پاک شدن اعمال وجود دارد؟
جواب: بعضی گناهان عذابهای موقت دارد یعنی بازتابش به گونهای است که با مدتی عذاب اصلاح می شود. (بعضی گناهان عذاب دائم دارد و بعضی گناهان با شفاعت پاک می شود).