فهرست مطالب کتاب


**صفحه=19@
نتوانسته اند مطلبی غیر از آثار مادی مرگ (مثلاً قطع گردش خون و حرکت قلب و ...) ارائه دهند یعنی به لحاظ فلسفی ماهیت مرگ را درک نکرده اند. قرآن اشاراتی در همین حد دارد: الله یتوفی الانفس، خداوند روح و نفس را به طور کامل می گیرد**زیرنویس=انفس جمع نفس است و مراد از نفس در اینجا روح است اما چون در بعضی جنبه های خاص، نفس و روح با هم تفاوت دارند در بعضی آیات از هم جدا شده اند.@
ان الذین توفیهم الملائکة ظالمی انفسهم قالوا فیما کنتم قالوا کنا مستضعفین فی الارض**زیرنویس=سوره نساء آیه 97.@ آنانکه هنگام مرگ و قبض روح فرشتگان ظالم و ستمگر می میرند فرشتگان باز پرسند که در چه کار بودید، پاسخ دهند که ما در روی زمین مردمی ضعیف
**زیرنویس=البته معنای مستضعف غیر از ضعیف است. مستضعف کسی است که دیگران باعث شده اند که عقب بماند و نتواند نیروهایش را بکار گیرد در صورتی که ضعیف خود عقب مانده است (پس مستضعف یعنی عقب نگه داشته شده).@
و ناتوان بودیم. قالوا الم تکن ارض الله واسعة فتهاجروا فیها فاولئک مأویهم جهنم. فرشتگان گویند آیا زمین خدا پهناور نبود که در آن سفر کنید و از محیط جهل و کفر به سرزمین عقل و ایمان بشتابید. آری عذر آنان پذیرفته نخواهد شد و جایگاهشان جهنم است.
نکته ای که در این آیه هست این است که نه تنها انسان با مرگ نابود نمی شود بلکه پس از مرگ وقتی ملائکه او را تحویل گرفته و بازجوئی می کنند او از خود دفاع می کند. یعنی ملائکه با او حرف می زنند و او می فهمد و قدرت جواب دارد و شعورش به حدی است که می تواند گفته های دیگران را تجزیه و تحلیل کرده و خود استدلال کند (اشتباه یا صحیح) پس در آیه به خوبی روشن است پس از توفی، روح که با جسم بود به جای دیگری تحویل داده می شود و حالت جدیدی به وجود می آید.
الذین تتوفیهم الملائکة طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنة**زیرنویس=سوره نحل آیه 32.@
«آنانکه چون فرشتگان پاکیزه از شرک قبض روحشان کنند به آنها گویند شما به واسطه اعمال نیکوئی که در دنیا به جا آوردید

نظر خود را ارسال کنید