فهرست مطالب کتاب

باغ‌های بهشت نزل(**) آن‌هاست که در این باغ‌ها، دائمی و ابدی هستند و لایبغون و طالب آن نیستند که از وضع موجودشان خارج شوند و به وضع جدیدی در بیایند.
(*پاورقی: برای اینکه انسان بتواند در خط الله و اسلام گام بردارد؛ دو شرط لازم است: جهان بینی و ایدئولوژی صحیح و دوم عمل صالح که از همان جهان بینی سرچشمه گرفته باشد.
اصالت عمل از آن عقایدی بود که اخیراً شیوع داشت و مجاهدین خلق نیز مبلغ آن بودند و می گفتند عمل درست کافی است و جهان بینی درست و صحیح حتماً لازم نیست و قصدشان از این کار نیز این بود که مارکسیست ها را که در واقع کافر هستند تبرئه کنند.
از طرف دیگر، ایمان بدون عمل هم پذیرفته نیست که فقط به این اکتفا کنیم که قلب انسان پاک باشد زیرا از نظر اسلام فکر و جهان بینی صحیح و عمل صالح همواره باید با هم باشد و در حقیقت مکمل یکدیگر هستند.)
(**پاورقی: نزل به معنای هدیه ای است که به مهمان عزیزی داده می شود و یا)
 همان‌طوری‌که ملاحظه می‌گردد قسمت پایانی آیه، جواب سؤال مورد نظر را به‌وضوح و روشنی داده است.
 برای دنیاپرستان و دل‌باختگان به ظواهر این جهان فکر این‌که روزی مجبور به از دست دادن مایملکشان می باشند آنان را عذاب می‌دهد. درحالی‌که در بهشت فکر زوال و از بین رفتن نعمت‌ها وجود ندارد. چون همه چیز در آن‌جا ابدی است و از طرفی تنوع‌پذیری زندگی بهشت و متناسب بودن آن با تمایلات و نیازهای انسان به هیچ عنوان باعث بروز ملال و خستگی در انسان نگردیده و درنتیجه تمایل به تغییر وضع موجود در آدمی به وجود نمی‌آورد.
 دیگر آنکه همان‌طورکه قبلاً گفتیم زندگی آخرت سراسر خلوص است درحالی‌که زندگی دنیا مشوب به مرگ است. هر لحظه‌ای که از دست می‌دهیم دیگر برنمی‌گردد.
مافات مضی و ما سیأتیک فعین       قم فاغتنم الفرصة بین العدمین(*)
(*پاورقی: از اشعار خوب زبان عربی است.)
آنچه که گذشت که گذشت، آنچه هم که نیامده هنوز نیامده و بنابراین ما باید از آن لحظه‌ای که در آن هستیم استفاده کنیم.
و ما هذه الحیوة الدنیا الا لهو و لعب و انّ الدار الاخرة لهی الحیوان لو کانوا یعلمون. (عنکبوت- 64)
 این زندگانی چند روزه دنیا اگر در پرستش حق و سعادت آخرت صرف نشود بازیچه‌ای بیش نیست اگر مردم بدانند زندگانی به حقیقت در آخرت است. (که حیاتش جاوید و نعمتش بی‌رنج و زوال است.)
 در «حیوان» یک نوع مبالغه از حیات است یعنی در آخرت یکپارچه حیات است و مرگ در آن نیست.
 به‌‌عنوان مثال حتی درختان و میوه‌هایش دارای حیات کامل هستند و بسیار گسترده‌تر و کامل‌تر از حیات گیاهی که در این

نظر خود را ارسال کنید