جنات عدن یدخلونها یحلون فیها من اساور من ذهب و لؤلؤ لباسهم فیها حریر.
«همان بهشت ابدی که پایانناپذیر است در آن داخل شده و با گوهرهای آن به دست (و بدن) زیور بندند و جامعه حریر دربر کنند.» معلوم می شود درآخرت زینت هایی بدین شکل نیز وجود دارد و نمیتوانیم بگوییم که مقصود از این زینتها چیزهای دیگری است و مثلاً: اینها طاغوتی است. چراکه در آن جهان هم اهل بهشت از اینگونه نعمتها برخوردار هستند و دیگر مسئله طاغوت و غیره طاغوت مطرح نمیباشد.
و قالوا الحمدلله الذی اذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شکور.
«بهشتیها به سپاس آن نعمت های بی حساب زبان به ستایش خدا گشوده و گویند حمد خدا را که حزن و اندوه ها را ببرد و شادی بیحد عطا فرموده همانا خدای ما بسیار بخشنده جرم گناهکاران و پاداشدهنده سپاس سپاسگزاران است.»
این مطلب را قبلاً نیز بازگو نمودیم و گفتیم که نعمت های آخرت خالص میباشد و در آنجا در تمامی ابعاد زندگی،؛ ناراحتی و اندوهی را نمیتوان برای اهل بهشت متصور شد. چون اگر ناراحتی باشد آنجا دیگر بهشت نیست. شکور از اسامی خداوند است و شکور بدین معنا می باشد که کسی حق کسی را صحیح و درست ادا نماید.
وسعت نعمتها و خوشیهای اهل بهشت در آخرت به طوری است که بهشتیان میگویند: خداوند به خاطر اعمال صالحی که در دنیا انجام دادهایم و افکار درستی که داشتهایم، شکر آن ها را به جا آورده و شکور است.
الذی احلنا دارلمقامة من فضله لایمسنا فیها نصب و لایمسنا فیها لغوب.
«شکر آن خدایی که به فضل و کرم ما را به منزل دائمی بهشت وارد کرد که در آنجا هیچ رنج و المی به ما نرسد و ابداً ضعف و خستگی نخواهیم یافت.»
آری علاوه بر عمل صالحی که انسان در دنیا انجام داده است فضل خداوند نیز شامل حالش میگردد بلکه اصلاً استعداد