دنیا شاهد آن هستیم. حال به آیهای دیگر در همین زمینه توجه کنید:
الیوم نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهدا رجلهم بما کانوا یکسبون. (یس- 65)
امروز است که بر دهان آن کافران مهر خموشی نهیم و دستهایشان با ما سخن گویند و پاهایشان به آن چه کردهاند گواهی دهند.
و قالوا لجلودهم لم شهدتم علینا قالوا انطقنا الله الذی انطق کل شیئی. (فصلت-21)
«و آنها بر اعضای بدن گویند (عجب شما که زبان نداشتید) چگونه بر اعمال ما شهادت دادید؟ آن اعضا جواب گویند خدائی که همه موجودات را به نطق آورده ما را نیز گویا گردانید.»
از آیات مزبور نتیجه گرفته میشود حیات موجودات در آخرت مثلاً حیات دست انسان غیر از حیات این دنیایی است و اصلاً موجودات جامد به صورت دنیوی در آن جهان وجود ندارد.
یوم تبدل الارض غیر الارض.(*)
(*پاورقی: سوره ابراهیم آیه 48: روزی که زمین را به غیر از این زمین مبدل کنند و هم آسمان ها را دگرگون سازند.
از مجموعه این آیات شهید مطهری چنین نتیجه ای گرفته اند.)
خلاصه: همان گونه که گفتیم آخرت ادامه همین زندگی است و بازده کارها و اعمالی می باشد که در دنیا انجام دادهایم. (البته منظور کارهایی است که با اراده و میل خودمان انجام دادهایم زیرا ما مستحق ثواب و یا عذاب درمورد اعمال غیر ارادیمان نیستیم)
البته خداوند ممکن است با فضلش خیلی چیزها را به انسان بدهد اما آخرت درواقع ادامه همان راهی است که در دنیا انتخاب کرده ایم و تجسم اعمال و کارهایی است که در دنیا انجام دادهایم و عذاب و ثواب الهی در واقع تجسم اعمال ماست که بدین شکل درآمده و نصیب ما گشته است حال اینکه چطور می شود عمل ما در آخرت تبدیل به بهشت یا دوزخ، حوریا درخت، مار و یا عقرب می شود این به خاطر رابطه پیچیدهای است که خداوند در آن دنیا قرار داده است و حال حاضر برای ما قابل درک نیست. نظیر بسیاری از