**صفحه=88@
یک مرغ جلوه دهد و سپس فرمودند: هنگامی که مؤمن به مرگ رسید پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام همراه با ملائکه مقربین بر مؤمن وارد می شوند.»
فان انطق الله لسانه بالشهادة له بالتوحید وللنبی (صلی الله علیه و آله) بالنبوة والولایة لاهل البیت، شهد علی ذلک رسول الله و علی و فاطمة والحسن والحسین علیهم السلام والملائکة المقربون معهم
«اگر مؤمن در موقع مرگ زبانش باز شد و شهادت داد آنها هم او را تأیید می کنند و شهادت او را تکرار می نمایند (شهادت بر نبوت پیامبر و ولایت اهل بیت.)»
و ان اعتقل لسانه خص الله نبیه بعلم ما فی قلبه من ذلک فشهد به و شهد علی شهادة النبی: علی و فاطمة والحسن والحسین علی جماعتهم من الله افضل السلام و من حضر معهم من الملائکة.
«حال اگر زبان مؤمنی بسته شد خداوند پیامبر را برای شهادت دادن انتخاب می کند و پیامبر به جای او شهادت می دهد. (این دلیل بر بد بودن آن مؤمن نمی شود بلکه به دلایلی قادربه حرف زدن نیست.)»
فاذا قبضه الله، الیه صیر تلک الروح الی الجنة فی صورة کصورته فیاکلون و یشربون فاذا قدم علیهم القادم عرفهم بتلک الصورة التی کانت فی الدنیا.
«هنگامی که خداوند روح او را می گیرد صورت مؤمن را مانند صورت خودش قرار می دهد**زیرنویس=طبق روایتی احتمال دارد که خداوند صورت مؤمن را همچنان که انسان های خوب را آفریده درآورد. ولی به احتمال زیاد منظور همان قلب و شکل دنیایی مؤمن است.
همچنین منظور از «صورت خودش» صورت خداوند هم نیست چرا که خداوند صورت مشخصی ندارد.@
می خورد و می آشامد و اگر کسی جدیداً بر اینها وارد شود آنها را همان طور که در دنیا بودند می شناسد (یعنی به همان شکل دنیاست).»
- نتیجه: این روایت نشان می دهد که مؤمن در عالم برزخ در قالبی شبیه زندگی خودش جلوه می کند. یعنی در قالبی لطیف تر از