**صفحه=12@
2- معاد و رجعت در قرآن
کلمه معاد در قرآن فقط در یک مورد استعمال شده که آن هم به معنای روز قیامت نیست بلکه آیه ای است که معمولاً در موقع سفر در گوش مسافر می خوانند:
«انّ الذی فرض علیک القرآن لرادک الی معاد قل ربّی اعلم من جاء بالهدی و من هو فی ضلال مبین»
**زیرنویس=قصص آیه 85- ترجمه: «ای رسول ما، یقین دان که آن خدائی که احکام قرآن را بر تو واجب گردانید البته ترا به جایگاه خود باز می گرداند، تو با مردم بگو که خدای من به حال آنکه محقق در هدایت و آنکه آشکار در ضلالت است از هرکس داناتر است».@
در عین اینکه معاد در قرآن به معنای «قیامت» و «رستاخیز» بکار نرفته اما در فرهنگ اسلامی با توجه به مفهوم آیات قرآن (از جمله آیاتی که در آینده می خوانیم) این نام را برای این مطلب انتخاب کرده اند.
به چند نمونه آیاتی از قرآن که حالت رجوع و برگشت را ذکر می کند اشاره می کنیم:
در سوره فجر پس از اینکه شمه ای از وضع قیامت گفته می شود، می فرماید:
یا ایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة مرضیة**زیرنویس=سوره فجر آیه 27 و 28.@
«آن هنگام به اهل ایمان خطاب لطف رسد که ای نفس مطمئن و دل آرام به یاد خدا- امروز به حضور پروردگارت بازآی که تو خشنود به نعمت های ابدی او هستی و او راضی از اعمال نیک توست»
این آیه حالت رجعت را به طور صراحت بیان می کند که در روز قیامت حالت برگشت وجود دارد. برگشت نفوس پاک و مطمئن به خدا یکی از حالات برگشت در قیامت است**زیرنویس=در مطالب آینده سرنوشت نهایی انسان های پاک را مطرح خواهیم کرد.@
یوم نطوی السماء کطی السجل للکتب کما بدأنا اول خلق