**صفحه=83@
همه حرکت می کنند و برمی خیزند و از خون او الهام می گیرند و تا خون شهدا در دنیا منشأ اثر است باعث رشد و تکامل آنها در برزخ می شود. در تداوم خون شهدا هزاران فداکاری و ایثار شکل می گیرد که مایه رزق آن شهداست. ما پس از گذشت هزار و سیصد و اندی سال از واقعه کربلا از خون آن عزیزان و از خون شهدای بدر و احد و دیگر شهدای تاریخمان استفاده می کنیم مثل درختی که ریشه هایش به محلی رسیده که الی الابد از آن ارتزاق می کند.
ز- دیگر خصوصیات عالم برزخ
چند روایت از تفسیر المیزان تحت آیات 153 تا 157 سوره بقره نقل می کنیم:
روایتی از منتخب البصائر
قال الباقر علیه السلام لایسئل فی القبر الامن محض الایمان محضاً او محض الکفر محضاً فقلت له فسائر الناس؟ فقال یلهی عنهم
«در قبر سئوال و جوابها به دو صورت است، یا از مؤمنان بسیار خوب و با تقوا است و یا از کافران محض. و سایر مردم را نیز رها می کنند تا موقع حسابشان برسد.»
- نتیجه: این روایت نشان می دهد که اعمال بعضی افراد در برزخ و اعمال بعضی دیگر در قیامت رسیدگی می شود. گروه دوم کسانی هستند که در اعمال آنها هم خیر و هم شر فراوان است.
روایتی از تفسیر قمی**زیرنویس=این روایت در بحارالانوار جلد 6 صفحه 224 نیز آمده است.@
قال امیرالمؤمنین علیه السلام ان ابن آدم اذا کان فی آخر یوم من الدنیا و اول یوم من الاخرة مثل له ماله و ولده و عمله.
«در روز آخر از دنیا و روز اول آخرت (هنگام مرگ) اعمال و اولاد و اموال انسان در پیش چشمش ظاهر می شود (که معمولاً