فهرست مطالب کتاب


**صفحه=57@
(جاثیه- 14)
«یعنی شما هر کار خوب و بدی بکنید به خودتان تعلق دارد. آنگاه (برای پاداش نیک و بد) به سوی پروردگار خود رجعت می کنید.»
ام حسب الذین اجترحوا السیئات ان نجعلهم کالذین آمنوا و عملوا الصالحات سواء محیاهم و مماتهم ساء ما یحکمون.
«آیا کسانی که خویش را در کارهای زشت غرق کرده اند خیال می کنند با کسانی که ایمان آورده و عمل صالح کرده اند یکی هستند؟ آیا حیات و مرگشان یکی است؟ (و بعد خداوند خیلی قاطع می فرماید) اینها قضاوت بسیار بدی می کنند.»
در آیه بعد می فرماید:
و خلق الله السماوات والارض بالحق و لتجزی کل نفس بما کسبت و هم لا یظلمون**زیرنویس=سوره جاثیه آیه 22- و خدا آسمان ها و زمین را به حق آفریده است هر نفسی بی هیچ ستمی پاداش هر عملی که کرده است خواهد یافت.@
«آری خداوند آسمانها و زمین را با هدفی مشخص آفریده است. حقانیت جهان ایجاب می کند که خداوند با همه یکسان عمل نکند این ظلم است. چرا خداوند ظلم کند؟
مگر او نیازی دارد یا نقصی دارد یا کینه ای دارد؟ خیر او قادر مطلق، عادل مطلق غنی مطلق است و منزه است از اینکه حتی تصور ظلم درباره اش شود.
پس در عالم آخرت هرکس نتیجه کار خود را باید ببیند تا حق به حق دار برسد.
در پایان این بحث دوباره لازم به تذکر است که: هرچند ما به وسیله عقل قادر به تبیین و توجیه بسیاری از مسائل معاد هستیم اما دریافت جامع و قاطع از معاد را به کمک قرآن و حدیث می یابیم. مخصوصاً در مورد معاد که از اصول اولیه مکتب ماست باید به قرآن تکیه کنیم.
کسانی که مایلند در این بحث، استدلال های عقلی را هم

نظر خود را ارسال کنید