فهرست مطالب کتاب


**صفحه=80@
قطع نمی شود. یعنی اگر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم می خواستند با روح این کافران سخن بگویند، بدیهی است که روحشان در چاه نبود، بنابراین روبرو شدن با جسد کفار، می تواند نشان دهنده نوعی ارتباط بین روح و جسم پس از مرگ باشد.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که در زمان وجود جسم و شاید پس از تفرق اجزاء بدن رابطه ای بین جسم انسان و روح او وجود دارد.
و- زندگانی شهید در برزخ
آیات زیادی در ارتباط با این موضوع وجود دارد که در ارتباط کامل با مسئله برزخ قرار می گیرد. حال به آیات 169 تا 171 از سوره آل عمران توجه کنید.
ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاء عند ربهم یرزقون
«مپندار که شهدا**زیرنویس=تعبیر قرآن قتلوا فی سبیل الله است. کلمه شهید به این معنی که ما استعمال می کنیم در قرآن نیست و کلمه شهید در قرآن معنای دیگری دارد که حالت آن نتیجه ی شهادت است.@ مرده اند بلکه «زنده اند» و نزد خدا روزی داده می شوند.» در مورد حیات شهدا باید گفت که حیاتی غیر از حیات معمولی برزخی می باشد زیرا هرکس که از دنیا می رود «زنده» است اما مقام عند ربهم یرزقون مخصوص عده ای است.
فرحین بما اتیهم الله من فضله و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الاخوف علیهم ولا هم یحزنون.
«شهدا پس از مرگ از آنچه خداوند به آنها داده خوشحالند**زیرنویس=«فرح» معنای مبالغه دارد یعنی خیلی خوشحالند.@ و طلب بشارت می کنند**زیرنویس=«یستبشرون» باب استعفال از بشارت است. معمولاً باب استعفال در میان ابواب «ثلاثی مزید فیه» معنای طلب کردن را می رساند.@ از زندگی آنهایی که در دنیا هستند و هنوز به آنها ملحق نشده اند.»
از این مسئله استنباط می شود که شهدا نسبت به بازماندگان

نظر خود را ارسال کنید