**صفحه=16@
حسرت می خورد که چرا آن همه فرصت های فراوان را ما از دست دادیم و یا حتی استفاده بد کردیم که باعث زوال نعمت شده است.
در دنیا هر وقت انسان متوجه شود جبران می کند ولی در آخرت چون چاره ای برای جبران آن ندارد حسرت می خورد. در این مورد آیات بسیار جالبی در قرآن هست که اگر همه آنها را جمع کنیم با تعبیرهائی از قبیل یالیتنا و یا ویلنا همراه است که این کلمات مخصوص حسرت است.
وقتی انسان می بیند که دیگران چقدر جلو افتاده اند و او چقدر برای خود گرفتاری درست کرده بود آرزو می کند که ای کاش «خاک» بود و اصلاً آدم نشده بود.
وقتی خواهش می کنند که یک لحظه به ما اجازه دهید به دنیا برگردیم و جبران کنیم به آنها گفته می شود. «اذهبتم طیباتکم فی حیاتکم الدنیا**زیرنویس=سوره احقاف آیه 21.@
«شما لذات و خوشی هایتان را در زندگانی دنیا به شهوت رانی و عصیان بردید.»
هـ: یوم الاخر: آخرت نیز می گویند به این دلیل که زندگی ما 3 مرحله دارد. اول مرحله دنیا که در تعبیرات قرآن «حیات اولی» بکار رفته، مرحله دوم «برزخ» که پس از مرگ است تا روز قیامت و مرحله سوم آخرت که در قرآن «حیات اخری» بکار رفته است
**زیرنویس=«اولی» در چند آیه از قرآن به معنی دنیا آمده و دنیا ممکن است از «دنی» باشد به معنای پستی و دنائت ولی به احتمال قوی از «دنو» است به معنای نزدیکی چون حیات دنیا نزدیک است و حیات آخرت عقب تر است و با آن فاصله داریم.@
آنجا دیگر نه مرگ دارد نه تحول و نه زوال، یک زندگی خاصی شروع می شود که بعد از آن دیگر چیزی نیست (در بحث قیامت درباره ویژگی های آن زندگی بحث خواهیم کرد.)
تذکر: بنده چون معاد عنوان بحث بود کلمه آن را بسیار توضیح دادم و شنوندگان و خوانندگان باید آیات مربوط به کلمات دیگر از قبیل آخرت، قیامت، یوم الحشر، یوم الحسره و غیره را پیدا کنند و مطالب آن را درک کنند.