فهرست مطالب کتاب


**صفحه=70@
می کنند به آنها گویند که سلام بر شما، شما به موجب اعمال نیکویی که انجام داده اید، اکنون به بهشت درآئید.»
این آیه برخلاف آیه قبلی در مورد انسان های پاک و باتقواست که در عالم برزخ با سلام و استقبال ملائکه مواجه می شود.
حال به آیه ای توجه کنید که قدری از آیه قبل گویاتر است. این آیه مربوط به داستان رفتن نماینده انبیاء برای هدایت مردم به انطاکیه می باشد که بالاخره مردم دعوت او را نمی پذیرند و این نماینده پس از درگیری فراوان شهید می شود.
و جاء من اقصی المدینه رجل یسعی قال یا قوم اتبعوا المرسلین**زیرنویس=سوره یس آیه 20: مردی شتابان از دورترین نقاط شهر (انطاکیه) فرا رسید و گفت ای مردم رسولان خدا را پیروی کنید.@
«او به مردم گفت دعوت این انبیاء را بپذیرید، اما مردم نپذیرفتند و جریاناتی برای وی پیش آمد. قرآن داستان را به طور مختصر بیان می فرماید تا می رسد به این آیه:
قیل ادخل الجنه قال یا لیت قومی یعلمون- بما غفرلی ربی و جعلنی من المکرمین (یس- 25 الی 27)
«به این مرد با ایمان گفته شد داخل بهشت شو در جواب گفت ای کاش قوم من از این نعمت بزرگ آگاه بودند که خداوند چگونه در حق من مغفرت و رحمت فرمود و مرا مورد لطف و کرم قرار داد.»
با این مرد پس از مرگش صحبت می شود و به او خطاب می شود که داخل بهشت شو (و از لذائذ آن بهره برداری کن).
در اینجا مسئله ای پیش می آید که آیا پس از مرگ و در عالم برزخ بهشتی وجود دارد یا خیر؟ از مجموع آیات چنین برمی آید که بهشت جاودانی آخرت در عالم برزخ نیست و بلکه حالتی است که تعبیر به بهشت و یا جهنم شده است**زیرنویس=مسئله دیگری مطرح است که آیا بهشت نهایی (بهشت عدن) الان ساخته شده است یا خیر؟ برخی آیات اشاره به این مسئله دارد که آن بهشت ساخته شده است. ولی احتمال قوی تر این است که آن بهشت هنگام قیامت با اراده خداوند به وجود می آید.@ اینک به دنباله ی آیه توجه

نظر خود را ارسال کنید