**صفحه=124@
كشورهای ساحل خلیج فارس باید برادرانه در همسایگی هم به مسالمت زندگی كنند. اما در مورد نام خلیج فارس كه شما روی آن تكیه میکنید، آن یك نام جدیدی نیست و از دیر باز به این نام گفته میشده است و حتی میخواهم توجه شما را به نطقهای عبدالناصر جلب كنم. عبدالناصر در نطقهای اولیهی خود وقتی صحبت میکرد و به خلیج اشاره میکرد، نام خلیج فارس را بر زبان میآورد و این یك اسم سنتی در كنار خلیج فارس بود. مثل این كه وقتی دریایی به نام دریای عرب است، این به آن معنا نیست كه آن دریا متعلق به عربهاست، بلكه یك دریای آزاد است و خلیج فارس هم اگر اسمش فارس است به این معنا نیست كه تنها متعلق به فارس هاست، بلكه این یك نام است و یك نامگذاری هم، هیچ چیزی را ثابت نمیکند. ولی با این حال ما هیچ تعصبی روی این نام نداریم و اگر مردم خلیج فارس میخواهند مسلمان باشند، خلیج هم به نام خلیج اسلامی نامگذاری شود.
ما همواره به همهی مردم ساكن خلیج فارس گفتهایم كه اگر شما مسلمان باشید همهی ایران مال شماست، خلیج فارس كه مسأله ای نیست.
س: گفته میشود ایران یك موقعیت عربی و عروبت است و این عروبت برای ایرانی در زیر پرچم اسلام غیرممكن میباشد. نظر شما در این رابطه به عنوان یك رئیس جمهور و یك عالم چیست، كه شعاری بین عربیت و اسلام وجود ندارد؟
ج: من میخواهم مسأله را از جانب دیگر مطرح كنم، یعنی میخواهم بگویم بله، ما موضعی در مقابل عربیت داریم و آن موضع محبت و احترام است. شاید شما بدانید در قانون اساسی ما اصلی هست كه به ما دستور میدهد زبان عربی باید در تمام دبستان ها و دبیرستان ها تدریس شود و این یك كار الزامی ست. زبان امروز ما آمیخته ای از عربی ست و در یك سخن یا یك جملهی ده كلمه ای، حداقل پنج یا شش کلمهی آن عربی است، به علاوه ما به قرآن احترام میگذاریم و زبان عربی را زبان قرآن میدانیم. احترام ما به عربیت و به اعراب، یك ریشه ی سنتی قدیمیدارد و مردم ما همیشه اعراب را دوست داشتهاند. اگر قرار است برای ایرانیان موضعی در مقابل عربیت و اعراب تصور شود، آن موضع، جز موضع دوستی و شیفتگی چیز دیگری نخواهد بود. بنابراین ما خیلی راحت میتوانیم بپذیریم كه تصور ایرانیها در قبول این فرهنگ برادری با عربها كاری ممكن، بلكه لازم و در نهایت، ضرور است.
س: آقای عمر تلمسانی رئیس فرقهی اخوان المسلمین در مصر، پس از خروج از زندان، انقلاب اسلامی را متهم ساخت كه انقلابی شیعی میباشد و هرگز انقلاب اسلامی نیست و بسیاری معتقدند كه این انقلاب آن وحدت اسلامی را مطرح نمیسازد كه بین سنی و شیعه تحقق پیدا كند و دلیل آن را هم به این دستور ایرانی میدانند كه تنها مذهب دولت ایران شیعه ی اثنی عشری میباشد. بنابراین تصور شما در مورد تحقق یافتن این وحدت اسلامی چه میباشد؟
ج: ما بیش از آن مقداری هم كه انتظار میرفته روی وحدت شیعه و سنی تأكید كرده و گامهای بلندی هم در این راه برداشتهایم؛ چنان كه برادران اهل تسنن در سراسر دنیای اسلام را برادر وار دعوت کردهایم و برادرانه به سراغ آنها رفتهایم و با آنها نزدیكی های فكری و عاطفی بیش از آنچه درگذشته بوده برقرار