**صفحه=183@
بود و ایشان - آقای دكتر عارفی - میخواست مشخص شود كه آیا واقعاً این كارها به عهدهی وزارت علوم است یا به عهدهی جهاد دانشگاهی.
س: آیا شما ضرورت استمرار حركت جهاد دانشگاهی را در پیگیری و نظارت بر تحقق اهداف انقلاب فرهنگی موجه میدانید؟
ج: خوب، اگر چنانچه ستاد انقلاب فرهنگی را مسئول پیاده كردن انقلاب فرهنگی و وزارت علوم را مجری آن بدانیم، آن وقت حلقه ی رابط، همان جهاد دانشگاهی خواهد بود و دقیقاً جواب من این است كه جهاد دانشگاهی به عنوان ناظر و پیگیر مصوبات ستاد انقلاب فرهنگی در دانشگاهها كه مجری آن وزارت علوم است باقی خواهد ماند. یعنی نقش ناظری برای درست انجام گرفتن مصوبات ستاد، توسط وزارت علوم، كه جهت دادن و تا آخر خط تعقیب كردن است، برعهدهی جهاد دانشگاهی خواهد بود؛ كه چنین وضعیتی البته باید راه بیفتد و تا این ارگانها راه نیفتد، خیلی نمیتوانیم جایگاه ها را دقیقاً مشخص كنیم؛ اما وقتی اینها راه بیفتد من فكر میکنم بعضی از ناهماهنگی ها و ناهنجاری ها هم درست خواهد شد.
س: براساس تجربیات جهاد دانشگاهی در امر هدایت و مدیریت نیروهای دانشگاهی در فاصلهی تعطیلی دانشگاهها، اكنون ادارهی هر دانشگاهی به شورایی متشكل از استادان و دانشجویان و كارمندان به نام شورای مدیریت جهاد دانشگاهی سپرده شده است. نظر شما نسبت به این نحو اداره كردن چیست و مشروعیت آن را تا كجا میدانید؟
ج: بنده تاكنون نتوانستهام قبول كنم كه شورا میتواند مدیریت كند. من مدیریت را مربوط میدانم به فرد مسئول و شورا میتواند طرف مشورت قرار بگیرد؛ به خصوص این شورایی كه شما این جا ذكر كردید و در خارج هم همین وجود دارد، یعنی در عالم واقعیت هم همین است كه شورایی متشكل از استادان و دانشجویان و كارمندان دانشگاه، شورای مدیریت را تشكیل میدهند به نظر من این شورا شورای كارامدی نیست.
بله، این درست است كه دانشجویان در دانشگاه خیلی نقش دارند، اما كار دانشجو ادارهی دانشگاه نیست (یعنی ادارهی قالب دولتی دانشگاه و وظیفه ای كه دولت در قبال دانشجویان دارد) و همین طور كارمندان. آیا كارمند چگونه میخواهد دانشگاه را اداره كند؟ و این شورا به وسیلهی كدام كارمند اداره میشود؟ و آیا این كارمند كیست؟ چون كارمند در دانشگاه در سطوح مختلف قرار دارد و كارمند جزیی كه مثلاً در دانشگاه شغلی - كه حالا نمیخواهم شغل به خصوصی را اسم بیاورم تا به صاحب آن شغل اهانت شود - دارد كه تأثیری در ماهیت دانشگاهی و هویت دانشگاهی ندارد، چه نقشی میتواند در ادارهی دانشگاه داشته باشد؟
به هر حال این را میدانید كه دانشگاه هویتش آمیخته به دانش است. مثلاً فرض بفرمایید یك آبدارچی كه كارش ادارهی آبدارخانه است و ارتباطی با دانش ندارد و جزء كارمندان خدماتی دانشگاه است در دانشگاه از حیث دانشگاه بودن چه نقشی میتواند داشته باشد؟ و به نظر من بیشتر، كسانی میتوانند در این مورد نقش داشته باشند كه كادرهای علمی هستند، یعنی آن كسانی كه در ادارهی هویت