فهرست مطالب کتاب


**صفحه=54@
ج: شك نیست كه ما به دنبال چنین طرح‌هایی هستیم. منتها در این جا به نكاتی چند باید توجه شود.
اول این كه مسائل حاد و غیر قابل اغماض جامعه‌ی ما از قبیل مساله‌ی جنگ و مسائلی نظیر آن، بخش مهمی از نیروهای ما را به خودش اختصاص می‌دهد. شما تصور بفرمایید اگر ما بخواهیم هر روز بخشی از ذهنمان و فكرمان را از جهت تاکتیک، جهت عملیات، از جهت طرح و برنامه، از جهت سلاح و مهمات مصروف میدان جنگ نكنیم، این وقت اضافی كه باقی می‌ماند، صرف چه كاری خواهد شد؟ این توان فراوانی كه امروز در راه جنگ مصرف می‌شود، اگر چنانچه راه‌ها آزاد شود، چگونه صرف خواهد شد؟ كه البته صرف همین رفع تبعیض‌ها می‌شود؛ یعنی باز صرف اساسی‌ترین مساله‌ی داخل اجتماع خودمان خواهد شد و در این شكی نیست. منتها شك نیز نیست كه فعلاً دچار آن دردسرها و گرفتاری‌ها هستیم و استعمار و استكبار جهانی بی دلیل نبوده كه این گرفتاری‌ها را برای ما به وجود آورده است.
نکته‌ی دوم این كه در ذهن بسیاری از نظردهندگان و مطالعه كنندگان در زمینه‌ی ایجاد سلامت اقتصادی در جامعه پیش داوری‌هایی از نظام‌ها و یا دولت‌های دیگر بوده و هست، در حالی كه ما شك نداریم كه شیوه و روش مستقل قرآنی برای ما قابل عمل است. و تلفیق میان آن اندیشه‌ی پیش ساخته با آنچه از قرآن و سنت به درستی می‌توان استنباط كرد كه منطبق با فقه اسلامی باشد، كار آسانی نیست و این چیزی نیست كه شما بگویید چرا تلاش نمی‌کنید؟ نوع تلاشی كه در این جا می‌شود انجام داد، نوع خاصی ست و افراد خاصی می‌توانند این تلاش را بكنند و لذا این تلاش الآن در حال شكل گیری است. البته تغییر تلفیق را كه گفتم ممكن است در ذهن مفهوم نادرستی را تداعی كند، اما منظور همین چیزی است كه الآن وجود دارد، یعنی پیشنهادها غالباً از آن پیش داوری‌ها و اندیشه‌های قبلی مایه می‌گیرد، در حالی كه عناصر درستی هم در آن هست كه ما باید ببینیم آن عناصر درست كدامند و آنچه با قرآن و حدیث منطبق نیست كدام. پس ما باید آن شیوه‌ی اسلامی را كه تاكنون در دنیا عمل نشده است انتخاب كنیم، زیرا آنچه در دنیا به آن عمل شده شیوه‌های غیر اسلامی بوده و ما می‌خواهیم شیوه‌های اسلامی را پیاده كنیم.
بنابراین با توجه به این كه تجربه‌ای در این راه وجود ندارد، شما ملاحظه می‌کنید ما در مورد اراضی كشاورزی، بند ج را داشتیم و الآن هم داریم. و همین بند ج در حالی كه مورد توافق و قبول چند نفر از فقها بود، مورد بی اعتنایی و عدم قبول چند نفر دیگر از فقها قرار گرفت. و لذا در چنین وضعیتی آیا ما مكلف نیستیم بیشتر دقت و مراقبت بكنیم، یا این كه ببینیم آیا ترسیم این بند ج كه خودمان در شروع انقلاب آن را تصویب كردیم، با شیوه‌های اسلامی منطبق هست یا نیست؟
ما ناگزیر از به كار بردن این دقت هستیم و چاره نداریم؛ چون تعهد كردیم پیشنهادهای اسلامی را در این جا پیاده كنیم. چنانچه این تعهد وجود نداشت، به هر حال تاكنون كاری شده بود ولو این كه آن كار جامع یا خوش عاقبت نبود، همان طور كه در اكثر نقاط جهان خوش عاقبت نبوده است. اما به هر حال كار كوچكی انجام شده بود و به همین نحو در مورد اراضی شهری و در مورد مسائل مربوط به احتكار و غیره.
البته این كه شما اشاره كردید به گرانی و تورم موجود در جامعه، من مایلم از شما جداً بخواهم هر وقت در مورد بیكاری و تورم فكر می‌کنید به یكی از عمده‌ترین عوامل این تورم و بیكاری، یعنی جنگ، توجه

نظر خود را ارسال کنید