**صفحه=222@
است. دلیلش هم این است كه اگر چه تكنوكرات (تكنیك گرا) محور فكری خودش را صنعت، تكنیك، تخصص و حرفه گرفته و دلبستگیش به آن است و شاخصه ی تكنوكراسی نیز همین است و بنابراین ظاهراً نمیتواند به انقلاب دلبسته باشد و اگر هم شد دلبستگی دومش خواهد بود، در عین حال محیط انقلابی در این طبقه هم كاملاً اثر گذاشته و لذا برای شناخت تكنوكرات این مملكت، لازم نیست حتماً به سراغ ضد انقلابها برویم؛ چون بعضیها وقتی میخواهند بگویند متخصص یا تكنوكرات، میروند سراغ ضد انقلابها، اما به هر حال ما تكنوكرات را در نظر میگیریم بدون این كه قبلاً قضاوت كنیم كه این حتماً ضد انقلاب است؛ و لذاست كه میبینید متخصصان ما الآن چقدر در خدمت كارهای جنگ تحمیلی هستند و ما الآن كسانی را داریم كه از اول شروع جنگ تاكنون تخصص و اندیشه و خلاقیت و ابتكاراتشان در خدمت ساخت و تعمیر سلاح و تكمیل پروژه های تسلیحاتی و غیره میباشد و بسیاری از آنها هم كه در خدمت جنگ نیستند در كار جهاد سازندگی و در كار آبادانی هستند و هزاران مهندس و متخصص در رشتههای مختلف فعالیت دارند و اینها همان متخصصان و همان تخصص گراها و صنعتگراها هستند كه در عین حال فرهنگ انقلاب آنها را در خود كاملاً جذب كرده است؛ اما در عوض كسانی نیز در این طبقه هستند كه هنوز پوست كلفتشان هوای انقلاب و لطافت آن را لمس و جذب نكرده و هنوز همان حال و هوای حكومت «علم» و«اقبال» و «شریف امامی» و این تیپ افراد را در سر دارند و نزدیکتر نیآمدهاند؛ اما هرچه زمان میگذرد به انقلاب نزدیکتر میشوند كه امیدواریم این افراد تا دو سه سال دیگر به حكومت مهندس موسوی برسند.
س: حالا كه به تدریج و با فرمان امام دانشگاهها باز میشوند نظر شما دربارهی تحولاتی كه باید در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و كلاً نظام آموزشی كشور ایجاد شود چیست؟
ج: من صحبت مفصلی در این باره با نشریه ی جهاد دانشگاهی کردهام و اگر بخواهم آن صحبت ها را در همین جا مجدداً تكرار كنم خود یك مصاحبهی مستقل میشود ولی اجمالاً معتقدم همان طوری كه امام هم اشاره كردند دانشگاه ما با این بازگشایی متولد میشود و هر موجود متولد شده ای نیز طبعاً ناقص است كه با گذشت بیست سال باید بشود یك جوان كامل. پس با این مقدمه ما می فهمیم آنچه امروز متولد میشود یك دانشگاه اسلامی و ایده آل برای ما نیست، اگرچه میتواند دانشگاه ایده آل بشود.
دانشگاهی كه در تصرف گروهکها و سنگر كومله و چریك فدایی و پیشگام و پسگام و منافق و غیره بود اصلاً نمیتوانست یك موجود سالم بشود و مثل این بود كه مثلاً شما بچه گربه ای را بیاورید بخواهید پرورش دهید و متوقع باشید كه چند صباح دیگر به یك جوان رشید و ورزشكار تبدیل شود. این غیر ممكن است و نمیشود؛ اما اگر بچه ی انسانی را بیاورید پرورش بدهید البته خواهد شد؛ یعنی اگر امروز نیست، بعدها خواهد شد. و لذا آنچه تحقق پیدا كرده این است كه ما یك موجود قابل رشد و یك زمینهی قابل پیشروی امروز در اختیار خواهیم داشت.
س: هنر و ادبیات در روزگار پیامبر چه نقشی در پیشبرد اسلام داشته و اكنون چه نقشی میتواند در تداوم انقلاب اسلامیداشته باشد و تاكنون هنرمندان و ادبا چقدر توانسته اند به رسالت مكتبی - سیاسی