فهرست مطالب کتاب


**صفحه=189@
قید و شرط وارد دانشگاه شود. لذا عین این حرف را در مورد دانشجویان فاسد هم نمی‌زنم. و دانشجوی فاسد دو نوع است: یكی دانشجویی كه زیاد پایبندی به اخلاق اسلامی ندارد، مثل جوان‌های معمولی پیش از انقلاب كه البته اكنون تعدادشان كمتر است و باید این بیاید تربیت بشود و اشكالی هم ندارد، چون شما حتماً سلمان فارسی یا ابوذر عصر را نمی‌توانید پیدا كنید بیاورید در دانشگاه. و لذا باید براساس تربیت پذیری، افراد را انتخاب كنید. اما بعضی‌ها هستند محیط را براساس فساد اخلاقی كه دارند خراب می‌کنند، كه البته اینها را اگر قابل اصلاح نیستند نباید هیچ جایی راه داد و اگر هم قابل اصلاح هستند باید بعد از آن كه در بیرون اصلاح شدند وارد دانشگاه شوند، چون اگر بنا باشد آن افراد خیلی فاسد وارد دانشگاه بشوند، محیط دانشگاه را خراب خواهند كرد.
در مورد اساتید هم، استادی كه قصد معارضه با انقلاب اسلامی را نداشته باشد، این استاد اگر غرب گرا هم باشد، در صورتی كه ارزش علمی‌داشته باشد، اشكالی ندارد وارد دانشگاه شود. و این موضوع بایستی دقیقاً مراعات شود.
البته چنانچه استادی بر مبنای یك بی اعتقادی بسیار عمیق و حتی یك مخالفت و معارضه با انقلاب اسلامی می‌خواهد علم و یا محتویات ذهنی خود را به دانشگاه ببرد تا روی دانشجویان اثر بگذارد، این را شما راه ندهید. و اگر شما هم راه بدهید، دانشجو او را نخواهد پذیرفت.
س: در مورد بعضی رشته ها، مثل تربیت معلم، می‌گویند اجازه نمی‌دهیم توده ای ها و فلان گروه وارد بشوند. در این مورد چه نظری دارید؟ و اینكه شما فرمودید ضابطه می‌خواهد، این ضابطه به چه صورتی ست؟
ج: در مورد تربیت معلم حق با شماست، چون وقتی من در مورد دانشگاه این قید را می‌کنم، در مورد معلم دبستان یا دبیرستان به طریق اولی این قید هست. و لذا وقتی قرار است این معلم را به دبیرستان راه ندهیم، چرا در تربیت معلم وارد شود؟ چون دانشجوی تربیت معلم یعنی معلم دبستان و دبیرستان. و به طور طبیعی وقتی كه كسی مخالف و معارض با انقلاب است نمی‌تواند تدریس كند، و حق با آنهاست كه او را نپذیرند. اما این كه ضابطه چیست، البته ضابطه لازم است و ما نمی‌گوییم شما چكی عمل كنید، یعنی نگاه كنید به قیافه ی یكی و بگویید این آری و آن خیر، بلكه باید ضوابطی تعیین شود و آن ضوابط را هم حالا نمی‌توان تعیین كرد. عده‌ای بنشینند بر مبنای این كلیاتی كه الآن درباره‌اش اشاره كردیم، ضابطه تعیین كنند. و این كار شدنی ست، اما جایش این جا نیست كه الآن بنشینیم و بحث كنیم. باید در یك فرصت مناسب نشست و فكر كرد و دقیقاً با مشخص كردن حدود و ثغور، ضابطه ها را معین نمود.
س: در گزینش جدید دانشجویان در نوگشایی دانشگاه‌ها آیا باید مسائل سیاسی و عقیدتی را دخالت داد؟ و در صورت دخالت آنها، لطفاً نحوه‌ی این دخالت را بیان فرمایید.
ج: جواب این سؤال همان است كه در سؤالات بالا بدان اشاره كردم و این اصلاح نوگشایی را همان طور كه به آقایان ستاد انقلاب فرهنگی هم گفتم اصطلاح غلطی ست و تعبیر درستی نیست. یعنی به نظر من درست نمی‌آید.

نظر خود را ارسال کنید