**صفحه=68@
بگیرند كه علیه دشمنان اسلام قیام كنند و نفت را به آنها نفروشند چه خواهد شد؟ خوب، دشمنان اسلام در دنیا چه كسانی هستند؟ همهی مشتریان گردن كلفت نفت، اگر نفت به آنها نرسد، تمام کمپانیهایشان راكد خواهد شد، تمام خانههای اینها سرد خواهد شد، فضای زندگی اینها یخ زده خواهد شد. و اینها از نفت به عنوان یك وسیلهی حیاتی استفاده میکنند. خوب، چقدر این وحدت كلمه و این همدستی مسلمانان با یكدیگر به زبان این قدرتها تمام خواهد شد؟ وقتی این واقعیت روشن شد، آن وقت معلوم میشود كه چرا و با چه انگیزهای دشمن دارد بین مسلمانان تفرقه ایجاد میکند. تفرقه میان مسلمانان دقیقاً به خاطر این است كه سلطههای جهانی میبینند اگر مسلمانان، این جمعیت عظیم، این هفتصد - هشتصد میلیون جمعیت مسلمان با هم همدست بشوند قدرت بزرگی را به وجود خواهند آورد - از نظر اقتصادی، سیاسی و نظامی - كه هیچ یك از سلطههای نظامی در مقابل اینها تاب مقاومت نخواهد داشت. لذا خیلی طبیعی ست كه سعی كنند میان این ملت یكپارچه، این امت عظیم، تفرقه ایجاد كنند. انگیزهی قدرتها برای ایجاد تفرقه همین است كه گفتم.
س: بعد از انقلاب شاهد یك سری دشمنانی در كردستان و سیستان و بلوچستان بودیم كه با مطرح كردن مسالهی شیعه و سنی اختلافاتی ایجاد كردند و تأیید این مسأله هم آن كنفرانس كذایی بود - از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران بفرمایید این مسأله را چگونه تحلیل میکنید؟
ج: من فكر میکنم باید در رابطه با مسالهی كردستان مقداری واقع بینتر باشیم. در كردستان به هیچ وجه تحت عنوان شیعه و سنی اختلافی نداریم. كسانی كه با دولت جمهوری اسلامی جنگ مسلحانه را در كردستان شروع کردهاند اصلاً به اسلام عقیده نداشتند. نه به تشیع و نه به تسنن اعتقادی داشتند. كسانی كه در هفتهی اول و در ده روز اول پیروزی انقلاب پادگان مهاباد را تصرف كردند كمونیست بودند و اسلام و قرآن را مطلقاً رد میکردند. نه شیعه بودند، نه سنی. حتی كسانی كه در ظاهر در لباس روحانی بودند و جزء قطبها و مرشدهای آن خرابكاران و مفسده جویان به حساب میآمدند، در حرفهای خودشان به وضوح نشان دادند كه نه شیعه هستند و نه سنی. این از مسالهی كردستان كه شما اشاره كردید اما در بلوچستان اصلاً مسالهی مهمی بحمدالله نداشتیم و نخواهیم داشت - به خاطر واقع بینی مسلمانانی كه در آن جا هستند. اما در كردستان كه مسأله داشتیم، مسأله به انگیزهی مخالفت با جمهوری اسلامی آغاز شد، نه انگیزهی شیعه و سنی. مردم مسلمان شهرهای كردنشین، مثل آذربایجان غربی و كردستان، سنندج، سقز، مریوان، مهاباد و دیگر شهرهای كردنشین (مردم عادی كوچه و بازار) از اول مایل بودند كه این مفسده جویان از شهرها خارج شوند و نمانند و آتش جنگ را مشتعل نكنند و امكان زندگی راحتی كه جمهوری اسلامی به آنها خواهد داد برایشان وجود داشته باشد. بنابراین علت، اختلاف شیعه و سنی نبود. البته دستهایی قویاً در ایران از روز اول كار میکرده است، الآن هم دارد كار میکند تا میان شیعه و سنی اختلاف بیندازد. عدهای هم این شعارها را دادهاند. هنوز هم كسانی هستند؛ كه خوشبختانه گوشی بدهكار حرفهای آنها نیست. در گوشه و كنار بلوچستان هم هستند، در گوشه و كنار كردستان هم هستند، اما واقع بینترین، عالمترین و آگاهترین و مخلصترین علمای سنی در مناطق بلوچستان، تركمن