**صفحه=60@
جریانات حزب با همفکریهای ما به وجود میآمد ولی میدیدیم كه این چنین تصورات واهی و غلطی وجود دارد. به هیچ وجه اختلاف جریانی در حزب وجود نداشت، اما اختلاف فردی به معنای آشكار شدن عیب دو دوست و دو برادر كاملاً ممكن است وجود داشته باشد ولی آن هم چیزی نیست كه موجب افتراق و جدایی و دو خطی در حزب باشد.
س: مسأله ای كه مدتهاست مطرح شده و حق مطلب این است كه گذشته از گروههای منحرف چپ و راست وابسته به شرق و غرب و گروههای مذهبی التقاطی مدعی پیروی از خط امام بعضاً برادران متعهد و حزب اللهی نیز نگرانیها و پرسشهایی دربارهی آن داشتهاند و دارند، مسالهی انجمن حجتیه است. آیة الله جنتی هم در آغاز با شدت خاصی این مسأله را مطرح كردند و نوع سؤالات ایشان از یك امر مهم حكایت داشت كه ما واقعاً در این مورد نمیدانیم. حقیقت چیست. و لذا شما به عنوان یك روحانی آشنا و خبره و سابقه دار در این مورد بفرمایید اولاً انجمن حجتیه به چه كسانی گفته میشود و آن ها در چه وضعیتی بسر میبرند؟ ثانیاً در مورد این انجمن و این طرز فكر آیا باید احساس نگرانی داشت یا خیر؟
ج: انجمن حجتیه به آن عدهای گفته میشود كه در طول بیست و چند سال همت خود را مصروف داشتند برای پاسخگویی و مقابله با شبهات فرقهی ضالهی بهائیت در ایران و این را همه میدانیم كه بهائیها بیشتر یك باند سیاسی بودند تا یك گروه مذهبی و فكری. اما این سؤال كه آیا اینها چگونه هستند، و اشاره به فرمایشات آقای جنتی، به نظر من این سؤال شما سؤال طبیعی و درستی نیست و من بدون این كه شما را در طرح این سؤال متهم بكنم، نفس وجود این مسئله و عمده كردن مسالهی انجمن حجتیه را در جامعه متهم میکنم و كسانی را كه برای اولین بار سعی كردند این شایعه و بحران مصنوعی را به وجود بیاورند ناخالص میدانم.
به نظر من در میان افراد انجمن حجتیه عناصر انقلابی مؤمن صادق و دلسوز برای انقلاب و مؤمن به امام و ولایت فقیه و در خدمت كشور و جمهوری اسلامی پیدا میشوند، همچنان كه افراد منفی بدبین كج فهم بی اعتقاد و نق زن و معترض هم پیدا میشوند.
پس انجمن از نقطه نظر تفكر سیاسی و حركت انقلابی، طیف وسیعی ست و منحصر به دایرهی محدود نمیباشد. بنابراین ما نمیتوانیم بگوییم كل انجمن نوع اول است یا نوع دوم؛ زیرا در انجمن، هم از نوع اول و هم از نوع دوم كسانی هستند و شاید هم از هر دو نوع كسانی زیادی وجود دارند. و من وقتی نگاه میکنم از یك طرف چنین حقیقتی را میبینم و از طرف دیگر سؤال از حال انجمن و اصرار بر رد یا قبول انجمن را امروز از سوی گروههایی در جامعه میبینم احساس میکنم این یك حركت طبیعی نیست، بلكه دارند یك حركت جدیدی را به وجود میآورند.
برادر عزیزمان جناب آقای جنتی كه بنده برای ایشان احترام زیادی قائلم، بعد از آن خطبهای كه طی آن راجع به انجمن حجتیه سؤالاتی كردند، یك شب پیش من آمدند و من از ایشان سؤال كردم چطور شد این مسأله را مطرح كردید؟ ایشان در حالی كه از آنچه واقع شده بود خشنود نبودند گفتند كاری است كه صورت گرفته و حالا چگونه باید جبران كنیم؟ من به ایشان پیشنهاد كردم برای جبران این قضیه شما در