**صفحه=56@
مصوبات مجلس تعلل نشود. نظر و تحلیل شما در این مورد چیست؟
ج: تحلیل بنده این است كه قوهی مقننه وظیفه دارد به قوهی مجریه خط بدهد و آن را مسئول كند، لذا اگر آنچه بایستی انجام میگرفت انجام نگرفته باید دولت را مؤاخذه نماید.
این تكلیف قوهی مقننه است كه از دولت سؤال و به آن اعتراض كند اما قوهی مجریه هم میتواند مشكلات خود را برای قوهی مقننه بیان كند. و لذا هر گاه مجلس سؤالی را از یكی از وزرا بكند، باید آن وزیر در مجلس حاضر شود و به سؤال پاسخ دهد، كه احتمالاً این پاسخ باید بیانگر مشكلات و موانع موجود بر سر راه كارهای انجام نشده باشد. ضمناً باید توجه داشت كه این سؤال مجلس به معنای قصور دولت نیست. و مجلس باید سؤال كند، منتها اگر دولت پاسخ درستی داشت مقصر نیست، اما اگر پاسخ درستی نداشت آن وقت مقصر است. پس این سؤال مجلس نه تنها موجب نگرانی و تعجب و گلهمندی ما نمیشود، بلكه به اقتضای احترام به قانون جمهوری اسلامی خوشحال هم خواهیم شد، ضمن این كه این سؤال را دلیل بر مجرمیت دولت هم نمیدانیم.
س: همان طور كه مستحضر هستید امام امت چندی پیش به وجود اختلافات در میان ارگانها و نهادهای متعهد و پیرو ولایت فقیه اشاراتی داشتند. یك بار در رابطه با مسائل بعضی از شهرها و بار دوم در دیدار با گروههای متعهد اسلامی بود كه تشكیل شورای تفاهم را پیشنهاد فرمودند. بار سوم هم در رابطه با مسائل سپاه و ارجاع آن به حضرت آیة الله منتظری بود. بنابراین جناب عالی بفرمایید اولاً این اختلافات میان چه ارگانهایی بوده؟ ثانیاً بر سر چه موضوعاتی؟ و ثالثاً در شرایط حاضر این اختلافات چگونه است؟ و شما به عنوان مقام مسئول حفظ هماهنگی ارگانها در راه این تفاهم و تشكیل شورای تفاهم چه کردهاید؟
ج: به نظر من مهم این نیست كه ما ببینیم میان كدام یك از ارگانها و نهادهای انقلابی، اعم از دولتی و غیردولتی، اختلاف هست؛ بلكه مهم این است كه اولاً منشأ و زمینهی اختلاف را بشناسیم و ثانیاً به ابعاد این اختلاف آگاهی داشته باشیم. لذا به نظر من در درجهی اول، منشأ و زمینهی اختلاف بر میگردد به حالت عمومی ملت ایران قبل از پیروزی انقلاب. ما پس از یك اختناق طولانی كه آثار نامبارك آن زیاد است به پیروزی رسیدیم، و از جملهی این آثار، ناهماهنگی و عدم التقای اذهان و اندیشههاست. شما در تاریخ میبینید كه مسیحیت و جریان اختناق شدید قبل از مسیحی شدن رم، كارش به جایی رسید كه حتی در مقدسترین و عزیزترین متون مسیحیت، یعنی انجیل، آن همه اختلاف افتاده و دهها انجیل را در تاریخ میشناسیم كه هر كدام از این اناجیل، در کلیهی مسائل، نسبت به دیگری اختلافات زیادی داشتند، به طوری كه مجبور شدند به خاطر نزدیکتر شدن آنها به همدیگر این چهار انجیل موجود كنونی را متون اصلی قرار دهند. طبیعت زندگی زیرزمینی و نامربوط به یكدیگر همین پیدایش اختلاف است.
ما در دوران اختناق برای این كه یكایك عناصر اصلیمان بتوانند با یكدیگر مثل ظروف مرتبطه همسطح باشند وسیلهای نداشتیم و تنها وسایل موجود یا اعلامیهها به شكل شبنامه بود و یا مجالس سخنرانی كه عموماً به طور اختصار و ناپیوسته تشكیل میشد؛ یعنی اگر مثلاً یك نفر باید ده جلسه برای